مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مبانی سیستماتیک جانوری‌‌

Click for Full Size View
 
مبانی سیتماتیک جانوری‌‌، تالیف: ارنست مایر/پیترد.اشلوک‌‌،
ترجمه: امید میر شمسی کاخکی/ جمشید درویش‌‌، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

سیستماتیک جانوری یکی از شاخه‌های علم زیست شناسی است که هدف آن شناسایی , نامگذاری و رده بندی جانوران و بازسازی روابط و خویشاوندی بین آنها در سطوح مختلف سازمان بندی است. بیوسیستماتیک یا سیستماتیک  نوین یکی از شاخه جدید است که تنوع زیستی زیست کره را بااستفاده از روش های جدید میدانی و آزمایشگاهی برای شناسایی ساختار جمعیتی گونه ها و یگان‌های تنوع زیستی تحلیل تجربی می کند و بر اساس میراث مکتوب سیستماتیک جانوری, فرگشت زیستی و رده بندی فیلوژنتیک  یگان های تنوع  زیستی  به عنوان سیستم مرجع  جهانی طبقه بندی می نماید. این سیستم یکی از نیازهای ضروری زیست شناسان و محققان  علوم زیستی است.

 

معرفی نویسندگان

 

ارنست‌ مایر (ERNST MAYR) استاد جانورشناسی‌ دانشگاه‌ هاروارد پس‌ از دریافت‌دکتری‌ تخصصی‌ خود از دانشگاه‌ برلین‌ طی‌ سال‌های 1928 تا 1930 سه‌ سفر علمی‌اکتشافی‌ به‌ گینة‌ نو و جزایر سلیمان‌ داشته‌ است‌. از سال‌ 1932 تا 1953 وی‌ مسئول‌کلکسیون‌ Whitney-Rothschild در موزة‌ تاریخ‌ طبیعی‌ آمریکا (نیویورک‌) بوده‌ و از سال‌ 1953 تا سال‌ 1975 میلادی‌ به عنوان‌ استاد در دانشگاه‌ هاروارد و طی‌ سال های‌1961 تا 1970 به عنوان‌ رئیس‌ موزة‌ جانورشناسی‌ مقایسه‌ای‌ فعالیت‌ کرده‌ است‌. وی‌ عضوسابق‌ کمیسیون‌ بین‌ المللی‌ نامگذاری‌ جانورشناسی‌ می‌باشد. ما‌یر تاکنون‌ ویرایش‌ ونگارش‌ بیش‌ از 15 جلد کتاب‌ و بیش‌ از 500 مقالة‌ علمی‌ را بر عهده‌ داشته‌ است‌. وی ‌مدال‌ ملی‌ علوم‌ و جایزة‌ Balzan را در سال‌ 1983 میلادی‌ دریافت‌ کرده‌ است‌‌، ارنست مایر  همچنین‌ عضو خارجی‌ انجمن‌ سلطنتی‌ آکادمی‌ علوم‌ (پاریس‌) و چندین‌ آکادمی‌ و انجمن‌معتبر بین‌ المللی‌ می‌باشد. ما‌یر مؤلف‌ آثاری‌ چون‌:

The Growth of Biological Thought -1982
Animal Species and Evolution-1983  
Toward a New Philosophy of Biology -1983
 می‌باشد.
پیتر د. اَشلوک‌ (PETER D. ASHLOCK) به واسطة‌ تخصص‌  درتاکسونومی‌ سن‌‌های خانوادة‌ Lygaeidae و همچنین‌ به واسطة‌ کارهایش‌ در سیستماتیک‌ نظری‌ بخوبی‌ شناخته‌ شده‌است‌. وی‌ درجه‌ لیسانس‌ خود را در حشره‌ شناسی‌ از دانشگاه‌برکلی‌ (کالیفرنیا) , مدرک‌ فوق لیسانس‌ خود را از دانشگاه‌ Connecticut , و مدرک‌ دکتری‌ تخصصی‌ از دانشگاه‌ کالیفرنیا دریافت کرده است‌. دکتراَشلوک‌ در بخش های ‌حشره‌ شناسی‌, سیستماتیک‌ و اکولوژی‌ دانشگاه‌ کانزاس‌ فعالیت‌ داشته‌ و مسئول‌کلکسیون‌ حشره‌ شناسی‌ و بخش‌ نیم‌ بالان‌ موزة‌ Bernice P. Bishop در هونولولو بوده ‌است‌. دکتر اَشلوک‌ یکی‌ از پیشگامان‌ مطالعة‌ نیم‌ بالان‌ آمریکا می‌باشد و به مدت‌ سه‌ سال‌به عنوان ‌ ویراستار مجلة‌ علمی‌ انجمن‌ حشره‌ شناسی‌ کانزاس‌ فعالیت‌ کرده‌ است‌. او مؤلف‌ بسیاری‌ از مقالات‌ و کتب‌ مربوط‌ به‌ زیست‌ شناسی‌ سن‌‌های خانوادة‌ Lygaeidae و سایرگروه‌های‌ نیم‌ بالان‌ است‌.


 

 این کتاب در سال جاری به عنوان کتاب سال دانشجویی در بخش علوم پایه برگزیده شد و در جشنواره فردوسی نیز به عنوان یکی از کتب برتر انتخاب گردید. لذا بدین وسیله به مترجمین محترم کتاب  تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

نظرات 1 + ارسال نظر
امین خزاعی 15 مرداد 1387 ساعت 12:27 ق.ظ http://www.bioclub.parsiblog.com

مطلب بسیار زیبایی بود .
واستون آرزوی موفقیت می کنم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد