مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

سمور آبى گیلان در خطر انقراض

سمور آبى(otter)  یا شنگ پستاندارى است بسیار زیرک با نام علمى Lutra lutra که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

این پستاندار کمیاب اخیراً به دلیل به دام افتادن در تورهاى ماهیگیرى تعبیه شده در تالاب هاى استان گیلان و از طرفى توسعه پرورش ماهى و اقدام به مبارزه صاحبان مراکز پرورش با این جانور به عنوان آفت با خطر جدى ترى روبه رو است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این باره گفت:صیدغیرمجاز در تالاب ها علاوه بر ضربات مؤثرى که بر جمعیت آبزیان وارد مى کند مفهومى را با عنوان صید ضمنى یا (Beaching) به دنبال دارد. در این خصوص دام هاى پهن شده گاهى صیدهاى ناخواسته اى را در خود جا مى دهند که از جمله آنها این پستاندار بسیار زیبا و نادر است.

گاهى نیز دیده مى شود که استخرهاى پرورش ماهى و على الخصوص ماهیان سردآبى براى جلوگیرى از عدم ورود این پستاندار به حوضچه هاى پرورش در ورودى مزرعه استخرى را تعبیه مى کنند که متأسفانه جریان برق به آن وصل مى شود، در این رهگذر پستاندار به محض تماس با آب استخر به دلیل برق گرفتگى جان خود را از دست مى دهند یا گاهى با اسلحه با این جانور مبارزه مى شود.

اگر نگاه منصفانه اى وجود داشته باشد اغلب استخرهاى سردآبى در کناره هاى رودخانه ها و مماس بر زیستگاه این گونه بى نظیر ساخته مى شود که حیوان جهت دستیابى به غذا گاهى از استخرهاى پرورش استفاده مى کند. از طرفى چنانچه در مهندسى سازه هاى شیلاتى ارتفاع سطح آب از لبه حوضچه ها افزایش یابد حیوان به دلیل تشخیص این که پس از پریدن در استخر توانایى برگشتن از استخر را نخواهد داشت وارد حوضچه ها نمى شود. کما این که در کشور آلمان هم اکنون این امر اجرا مى شود و این راه حل نیز از سوى پروفسور هایدمن ارائه شده است. زیستگاه شنگ یا سمور آبى در مناطقى از کشور، از جمله گیلان گزارش شده است. این پستاندار بسیار محتاط است و به همین دلیل بسیار کم دیده مى شود. فعالیت این حیوان عمدتاً در شب بوده و غذاى اصلى آن ماهى است . این جانور على الخصوص ماهى هاى کوچک و متوسط و مریض را شکار مى کند. علاوه بر آن شنگ از حیوانات دیگر نظیر قورباغه، خرچنگ و جوندگان مخصوصاً موش آبى نیز تغذیه مى کند که نقش مؤثر آن را در تنظیم جمعیت جوندگان نشان مى دهد.

 قابلیت این گونه از منظر شنا در محیط آبى و دویدن در محیط خشکى از او شکارچى بسیار ماهرى ساخته است. این جانور داراى بدنى دراز و نسبتاً باریک و دم بلند است، طول بدن تا ۷۵ سانتى متر و طول دم آن ۵۰ سانتى متر است. سر مسطح و پوزه کوتاه و رنگ قهوه اى بدن از دیگر مشخصات شنگ به شمار مى رود.

زلفى نژاد خاطرنشان کرد: این گونه منحصر به فرد به دلیل ذهنیت منفى صیادان و استخرداران و گاهى به دلیل پوست آن به قیمت هاى بسیار ناچیز به فروش مى رسد و حتى گاهى به خارج از کشور فرستاده مى شود.

گفتنى است این گونه در فهرست کتاب سرخ مؤسسه IUCN در طبقه در معرض تهدید قرار دارد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات 1 + ارسال نظر
دانشجوی قدیمیتون. 9 بهمن 1386 ساعت 03:42 ب.ظ

مرجان های خلیج فارس هم در حال نابودی اند. این واقعا تاسف بر انگیزه!!
حیف از این طبیعت بی نظیر زیر دریا.
در مورد موجودات دریایی بیشتر بنویسید لطفا. من عاشق حیات زیر آبم. مخصوصا مرجان ها.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد