مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دلایل قطعی مرگ‌ومیر هر دو سری دلفین‌های جاسک

دلفین‌شناسان بین‌المللی IUCN: سونار در مرگ‌ومیر دلفین‌ها هیچ نقشی نداشته است
 دلفین‌شناسان بین‌المللی اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست و طبیعت( IUCN ) سرانجام دلایل قطعی مرگ‌ومیر هر دو سری دلفین‌های جاسک را اعلام کردند.
پروفسور آنتونیو فرناندز، پاتولوژیست و متخصص بیماریها و مرگ‌ومیر پستانداران دریایی و دلفین‌ها و یکی از کارشناسان بین‌المللی IUCN روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» ایسنا گفت: بررسی‌های انجام شده در خصوص علت مرگ‌ومیر 79 دلفین در2 مهرماه سال جاری در نواری 13 کیلومتری، در منطقه کراتی در 100 کیلومتر شرق بندر جاسک، با توجه به شواهد و مدارکی همچون پراکندگی لاشه‌ها در نواری 13 کیلومتری، شکستگی در جمجمه و پوزه در تعداد قابل توجهی از دلفین‌ها، مرده بودن تمام دلفین‌های رسیده به ساحل و مرگ تقریبا همزمان آنها و دیده نشدن پدیده تروما و شواهد و مستندات دیگر، علت مرگ و میر این دلفین‌ها صیادی و عوامل مرتبط با آن بوده است.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر آلودگی نفتی، بلوم پلنکتونی، کشند قرمز، بیماری و ... نیز در مرگ و میر سری اول دلفین‌ها رد شده است. فرناندز در خصوص علت مرگ و میر سری دوم دلفین‌های جاسک با رد عامل سونار در مرگ و میر دلفین‌ها گفت: دلفین‌ها موجوداتی سطح‌زی بوده و سونار بر روی آنها تاثیری ندارد.
وی با برشمردن عوامل مختلف مرگ و میر موثر در سری دوم دلفین‌های جاسک به ایسنا گفت: در مورد مرگ و میر 73 قطعه دلفین در دوم آبان ماه سال جاری در سواحل کوه مبارک جاسک عامل اصلی که دلفین‌ها به ساحل آمدند نامشخص است؛ اما در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل مختلف مانند استرس‌های محیطی، عوامل اقیانوسی، وضعیت توپوگرافی ساحل و ... در ساحل‌گیری دلفین‌های سری دوم نقش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین عوامل مختلف دیگری در مرگ و میر سری دوم دلفین‌های جاسک موثر بوده که هنوز صد درصد شناخته شده نیستند و در این زمینه نظر سایر کارشناسان بین‌المللی را جویا شده‌ایم. فرناندز با اشاره به این که گزارش اولیه علت مرگ و میر دلفین‌های جاسک رسما بزودی به سازمان حفاظت محیط زیست ایران ارسال خواهد شد خاطرنشان کرد: جمع‌بندی نهایی این گزارش پس از دریافت نظر سایر کارشناسان بین‌المللی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد