مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

پرندگان ماده آواز‌خوان

معمولا پرندگان نر آواز می‌خوانند و ماده‌ها به آواز آنها گوش می‌دهند. ثابت شده است که این آواز خواندن، شیوه ابزار علاقه در بین پرندگان است،  اما هم‌اکنون، برخی از پرنده شناسان در حال  تغییر دادن  این توافق هستند.

لاسزلو گارامسزگی(László Garamszegi)، از دانشگاه انتورپ ((Antwerp بلژیک به همراه دستیارانش به تحقیق درباره زندگی 233 گونه پرنده آواز‌خوان اروپایی  پرداختند.

اطلاعات در دسترس در خصوص ماده ها، به جز در 109 گونه،  شواهدی را ارائه می کند که  در 101 گونه از این پرندگان، ماده ها  آواز می خوانند. و تنها در 8 مورد، ثابت  شد که ماده‌ها آواز نمی‌خوانند.

البته پرندگان ماده آواز خوان، زیاد قابل مشاهده نیستند. این  تیم تحقیقاتی می‌گوید "علت این عدم مشاهده، این است که آواز ماده ها  یا با صدای  آرام است و یا به دلیل پر و بال مشابه‌شان با پرندگان نر، با آنها اشتباه گرفته می‌شوند و یا اینکه آنها در نواحی که کمتر مورد تحقیق قرار می گیرند، همچون نواحی گرمسیری، زندگی می‌کنند."

گارامسزگی ((Garamszeg، چارلز داروین((Charles Darwin را به خاطر دیدگاهش سرزنش می‌کند "او بر اهمیت نمایش جنسی نر تأکید دارد و این چیزی است که هر کسی بدان توجه می کند."

یافته‌ها، به سمت گونه‌های جدید فرای این موضوع می رود.  بعد از زیر نظر گرفتن دودمان پرندگان آواز خوان، تیم گارامسزگی کشف کرد که حداقل در دو خانواده‌ از پرندگان، آواز در ابتدا، در پرندگان ماده، تکامل یافته است. آنها بیان می کنند که ماده‌های اجدادی ممکن است از آوازشان برای دور کردن دیگر ماده‌ها از قلمروشان، همکاری با نر‌ها در یافتن غذا و یا احتمالاً در جلب جفت‌، استفاده می‌کرده اند.

گارامسزگی می‌گوید "این موضوع یک سوال را برای ما بوجود می‌آورد، و آن این است که چه نیروی  تکاملی در هدایت آواز خواندن برخی از پرندگان ماده‌ نقش دارد؟"

New Scientist, 2007منبع:

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد