مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف بقایای دو گونه جدید از دایناسورهای گوشتخوار در صحرای آفریقا

دانشمندان فسیل شناسی در آمریکا دو دایناسور گوشتخوار را که تا کنون ناشناخته بودند در فسیل های کشف شده در صحرای آفریقایی شناسایی کردند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از پژوهشگران دانشگاه بریستول که با فسیل شناسان آمریکایی همکاری می کند جزئیات فسیل های تازه گوشتخواران را در نشریه "Acta Palaeontologica Polonica" تشریح کرده است. به گفته این دانشمدان، یکی از این دایناسورها احتمالا مانند کفتار تغذیه می کرده و دیگری حیوانات زنده را صید می کرده است.
بقایای فسیلی دو دایناسور 110 میلیون ساله، هشت سال قبل توسط دکتر پل سرانو از دانشگاه شیکاگو در صحرای تِنِری در نیجر کشف شد. استیو بروسات پژوهشگر دانشگاه بریستول و نویسنده مقاله ای در این زمینه گفت: این دایناسورها قدیمی ترین بقایای هر دو گروه عمده از گوشتخوارها هستند که طی 50 میلیون سال بعد، در دوره کریتاسیوس، بر آفریقا، آمریکای جنوبی و هند مسلط شدند.
یکی از این دایناسورها که حدود 8 متر قد و پوزه ای کوتاه با پوستی زمخت داشته است، «کریپتاپس پالائوس» یا «صورت کهنه پنهان» نامگذاری شده است. کریپتاپس احتمالا همچون کفتارها مرده خوار بوده است. این موجود همچون دیگر اعضای این گروه از دایناسورها در آمریکای جنوبی و هند دارای آرواره های کوتاه و دندان های کوچک بوده است که در جویدن لاشه حیوانات مفید بوده است.
کشف دیگر مربوط به دایناسوری با جثه مشابه به نام «ایئوکارچاریا دینوپس» است. این جاندار دارای دندان های تیغه مانند و یک تیغه برجسته استخوانی بالای چشم بوده است. دندان های این دایناسور مناسب شکار موجودات زنده و پاره کردن اجزای بدن آنها بوده است. به گفته پژوهشگران، یک استخوان برجسته بالای چشمان این حیوان به آن حالتی مخوف می داده که ممکن است در سر کوبیدن به رقبا و جنگ جفتگیری کاربرد داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد