مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

تاریخ اولین اوج پرواز پرندگان، پنگوئن ها و والهای اولیه

تاریخ اولین اوج پرواز پرندگان   

 گروهی از دانشمندان آمریکایی با بررسی گونه‌ای پرنده کشف کردند که این پرنده از شش میلیون سال قبل می‌زیسته است،‌بنابراین اولین اوج پرواز پرندگان در این زمان انجام شده است. این پرنده که براساس منطقه محل سکونت خود نامگذاری شده است در آسمان منطقه <سولکاوا> در آرژانتین پرواز می‌کند. از آنجا که طول بال‌های این پرنده در حالت باز به هفت متر می‌رسد توانایی پرواز در ارتفاع واوج گرفتن را دارد. این پرنده در هر بار اوج گرفتن تا ارتفاع یک تا دو کیلومتر از سطح زمین صعود می کند و درهرروز تا 300 کیلومتر اوج می‌گیرد.

پنگوئن در گذشته غول پیکر و ساکن آبهای گرم بوده است

دانشمندان موفق شده‌اند فسیل پنگوئن غول‌پیکری را با قدمت 36 میلیون سال کشف کنند که منقار بسیار بزرگی داشته است. فسیل این پنگوئن 36 میلیون ساله که در بیابان <پرو> کشف شده است می‌تواند اطلا‌عات جدیدی در خصوص تکامل این پرونده در اختیار دانشمندان قرار دهد. بقایای فسیلی این جانور نشان می‌دهد که پنگوئن‌ها در گذشته غول پیکر، بلند قد و با منقار بزرگ بوده‌اند. این فسیل 5/7 متر ارتفاع دارد و از پنگوئن‌های امروزی که تا یک متر و 15 سانتی‌متر ارتفاع دارند،‌بلندتر است. براساس نتایج این کشف، این پنگوئن برخلا‌ف پنگوئن‌های امروزی ،‌تمایل به زندگی در آب‌های گرم داشته است. در حقیقت این پنگوئن در یکی از گرم‌ترین دوره‌های زمین شناسی زندگی می‌کرده است که در 10 میلیون سال قبل منجر به انقراض دایناسورها شده است. این کشف نشان می‌دهد که قدمت پنگوئن‌ها در حدود 30 میلیون سال بیشتر از آنچه است که تاکنون تصور می‌شد.

وال‌ها، خشک زیانی پستاندار شبیه گرگها و خرس‌ها بوده‌اند

برخی از دانشمندان معتقدند که وال‌ها پنجاه میلیون سال پیش زمین را برای زندگی در دریا ترک کردند، آنها دیرزمانی است که عقیده دارند، اجداد وال‌ها ، خشکی زیان پستانداری شبیه گرگ‌ها و خرس‌ها بوده‌اند. امروزه در یک ساحل باستـانی در مصر، محققان فسیل‌هایی را یافته‌اند که این ادعا را ثابت می‌کند. آنها استخوان‌های پا،‌زانو، مچ و پنجه کوچکی را کشف کرده اند که متعلق به 40 میلیون سال پیش والهاست. دانشمندان می‌گویند وال‌ها طی میلیون‌ها سال بعد، به تدریج پای خود را از دست دادند و امروز فقط باله جلویی آنها باقی مانده است. حتی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از انواع وال‌ها آواز می خوانند، آوازهایی که بین 6 تا 35 دقیقه طول می‌کشد و گاهی وقت‌ها یک وال تا 20 ساعت آواز می‌خواند. دانشمندان تا به حال آواز نوع نر را شنیده‌اند و حیوان نر تنها زمانی آواز می خواندکه تنها باشد. او ممکن است برای اینکه یک وال دیگر را به سوی خود دعوت کند آواز بخواند آواز او دارای صداهای مختلفی مانند خرناس، ناله ، گریه ، پچ پچ و صداهای گوناگون دیگر است.

منبع: آفتاب یزد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد