مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

قطع درختان با دستور رئیس سازمان جنگل ها

امروزه قطع درختان جنگلی توسط سازمان ها و وزارتخانه ها تبدیل به راحت ترین راه حل توسعه یافتگی در کشور شده است. اما صدور مجوز قطع درختان توسط ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری امر دیگری است.
در حالی که طبق بند (د) ماده (2) آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 31/2/1359 واگذاری پارک های جنگلی مطلقاً ممنوع است؛ امسال سومین سالی است که در هفته منابع طبیعی بعد از لویزان و سرخه حصار در دو سال گذشته درختان خرگوش دره شبانه توسط سازمان شهرداری تهران قطع می شود.
اما تفاوتی که میان قطع درختان خرگوش دره با لویزان و سرخه حصار وجود دارد صدور مجوز قطع درختان پهن برگ و سوزنی برگ توسط رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور است. در حالی که رئیس سازمان جنگل ها در گفت وگو با خبرنگاران از دادن مجوز برای جابه جایی درختان گفته بود، نه از قطع آنها.
اما در نامه فرود شریفی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار 7826200 /1/86 در تاریخ 6 اسفندماه 86 به فضل الله کولانی مدیر کل منابع طبیعی استان تهران آمده است؛ «در این نامه مقتضی است با توجه به اهمیت و ضرورت رفع مشکلات حمل و نقل شهر تهران بزرگ و با عنایت به درخواست های مکرر و چندساله شهرداری تهران مبنی بر اجرا و توسعه مسیر طرح های اتوبان در پارک های خرگوش، لویزان و سرخه حصار نسبت به صدور مجوز قطع درختان پهن برگ و سوزنی برگ که در مسیر اتوبان قرار داشته و مطابق کارشناسی های انجام شده امکان جابه جایی ندارند طبق مقررات اقدام گردد.» در قسمت دیگری از این نامه آمده است؛ «بدیهی است که شهرداری تهران مکلف است نسبت به تهیه طرح های اصلاحی مدیریت بهره برداری پارک های مذکور و جبران خسارات وارده ناشی از قطع درختان در قالب جنگل کاری و توسعه فضای سبز شهر تهران در عرصه های معرفی شده مطابق مفاد و تفاهمنامه فیمابین در اسرع وقت اقدام فرمایید.»
نکته یی که در نامه  فرود شریفی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار 7826200 /1/86 در تاریخ 6 اسفندماه 86 به فضل الله کولانی مدیر کل منابع طبیعی استان تهران دارای اهمیت است ذکر نشدن هیچ رقمی برای تعداد درختان قطع شده است. در این نامه تنها به وسعت 8/4 هکتار برای احداث اتوبان اشاره شده است. کارشناسان سازمان جنگل ها معتقدند که در هر هکتار جنگل های دست کاشت 1100 درخت با فاصله 4 تا 5 متر از هم کاشته می شوند. با توجه به اینکه درختان پارک جنگلی خرگوش دره در سال 1343 کاشته شدند و فاصله درختان در آن زمان با هم 2 متر بوده است می توان تخمین زد که بین 6 تا 7 هزار درخت شبانه قطع و تعدادی از آنها در گودال هایی که از قبل حفر شده، چال شدند.
با این وجود مشاور محیط زیست شهردار تهران از قطع دقیق 123 درخت سوزنی برگ در خرگوش دره می گوید. همچنین در حالی که همه کارشناسان محیط زیست معتقدند امکان جابه جایی درختان سوزنی برگ وجود ندارد؛ هادی حیدرزاده از انتقال 3223 درخت به مناطق مجاور خبر می دهد تا از حسن نیت شهرداری برای حفظ محیط زیست گفته باشد.
حتی با وجود دستور شهردار تهران مبنی بر اینکه در طرح های جدید شهری که از نیمه دوم 86 آغاز شده است، باید تمام مطالعات زیست محیطی در مرحله مکان یابی طرح ها و انتخاب مسیر ها به گونه یی صورت گیرد که حتی مجبور به جابه جایی درختان نشد؛ در هفته گذشته درختان 40 ساله خرگوش دره قطع و چال می شوند و حتی از چوب آنها هم استفاده نمی شود.
منبع: اعتماد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد