مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره آب و هوا

شورای حقوق بشر سازمان ملل جمعه 28 مارس (9 فروردین) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اکنون  تغییر آب و هوای کره زمین به طور رسمی یک موضوع حقوق بشری محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه شورای حقوق بشر سازمان ملل مجوز انجام یک بررسی درباره تاثیر تغییر آب و هوا را بر حقوق بشر را صادر کرد و تغییر آب و هوا را "مسئله‌ای‌جهانی خواند که نیاز به راه‌حلی جهانی دارد."

این قطعنامه که بوسیله کشور مالدیو پیشنهاد شده بود و بدون رای‌گیری و به صورت اجماعی پذیرفته شد، همچنین یادآور شده است که مردمان فقیر جهان بیش از همه در برابر این مسئله زیست‌محیطی آسیب‌پذیر هستند، چرا که دارای منابع محدودی برای کنارآمدن با گرمایش جهانی هستند. وزیر خارجه مالدیو، عبدالله شاهد در این باره گفت که تغییر آب و هوای کره زمین باعث نقض حقوق بشر از ابتدایی‌ترین این حقوق تا بنیادی‌ترین آنها می‌شود. او گفت: "در مورد مالدیو، خود حق زندگی با خطر مواجه است."

این جزیره در میان آسیب‌پذیرترین کشورها به گرمایش جهانی است، چرا که بالا آمدن آب دریا به این علت ممکن است این جزیره را به زیر آب فرو برد. نمایندگان مالدیو هنگام ارائه این قطعنامه به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفتند که مباحثه در مورد مسئله گرمایش جهانی تا به حال بیشتر بر تاثیرات فیزیکی آن متمرکز بوده است، در حالیکه "تاثیر آن بر انسان‌ها " عمدتا نادیده گرفته شده است.

قطعنامه شورا یافته‌های گزارش شاخص "هیات بین‌دولتی تغییر آب و هوا" را تصدیق می‌کند که می‌‌گوید که شواهد در مورد نقش انسان در گرم شدن سیاره زمین "قطعی" هستند، و این وضعیت ممکن است برگشت‌ناپذیر شود. همچنین این بحث مطرح شد که آسیب‌پذیرترین مکان‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی کره زمین، کشورهای شامل جزیره‌های کوچک کم‌ارتفاع، ساحل‌های کم‌ارتفاع و  نواحی نیمه‌خشک و نواحی در معرض سیلاب، خشکسالی و بیابان‌زایی و کشورهای روبه توسعه با زیست‌‌بوم‌های کوهستانی حساس هستند.

دانیل میتلر، مشاور سیاسی گروه مدافع محیط‌زیست Greepeace از تصویب این قطعنامه استقبال کرد وگفت: "ما همیشه گفته بودیم که تغییرات آب و هوایی صرفا بعدی زیست‌محیطی ندارد، بلکه در عین حال موضوعی امنیتی و اقتصادی است - در واقع مهمترین موضوع اقتصادی زمان ما - و نیز در واقع مسئله‌ای حقوق بشری هم هست."
  

نظرات 1 + ارسال نظر
عموتقی 14 فروردین 1387 ساعت 08:17 ق.ظ http://donedone.blogsky.com/

سلام عیدتون مبارک
جالب بود مطالبتون تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد