مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

تغییرات جوی کوالاها را تهدید می‌کند

 

تحقیقات جدید حاکی از آن است که احتمالا کوالاهای منحصر به فرد استرالیایی، قربانیان تغییرات جوی می‌شوند. دانشمندان استرالیایی می‌گویند برگهای اوکالیپتوس که غذای اصلی کوالاها و دیگر حیوانات را تشکیل می‌دهند ، ممکن است به خاطر تغییرات جوی غیرقابل خوردن شوند.
به گزارش ایرنا ، بیل فولی استاد دانشگاه ملی استرالیا گفت: در واقع آنچه که شاهد آن هستیم تبدیل شدن غذای اصلی این حیوانات به چرم است. وی افزود: در این صورت زندگی برای این حیوانات بسیار دشوار می‌شود.

ایوان لولر کارشناس گازهای گلخانه‌ای دانشگاه جیمز کوک دریافت افزایش دی اکسید کربن، نیتروژن و دیگر مواد غذایی را در برگهای اوکالیپتوس کاهش و تانن که یک سم طبیعی است افزایش می‌دهد. این امر میزان پروتئین را در برگها کاهش می‌دهد و کوالاها و دیگر حیوانات را مجبور می‌کند تا برای زنده ماندن برگهایی را بخورند که ارزش غذایی بسیار کمی دارند.
لولر گفت زنجیره غذایی این حیوانات بسیار هماهنگ است و تغییر کوچکی در آن می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. برگهای اوکالیپتوس غذای اصلی و عمده کیسه دارانی مانند تیره‌ای از کانگوروها موسوم به اوپوسوم‌ها و والابی‌ها هستند. بسیاری از حشرات نیز از برگهای اوکالیپتوس تغذیه می‌کنند.

 خبر تکمیلی:

جان کوالاها که یکی از محبوب ترین حیوانات استرالیایی هستند به شدت در خطر است زیرا گازهای گلخانه یی در حال از بین بردن برگ های اکالیپتوس که غذای اصلی این حیوانات بوده، هستند. دانشمندان روز گذشته هشدار دادند که افزایش سطح دی اکسید کربن در اتمسفر باعث شده که میزان مواد مغذی موجود در برگ ها کاهش پیدا کند. این امر تاثیر مخربی بر زندگی کوالاها و دیگر حیواناتی که از برگ این گیاه تغذیه می کنند دارد. به جز کوالاها تعداد زیادی از کانگوروها هم شیفته خوردن برگ های اکالیپتوس هستند.بیل فولی استاد علوم دانشگاه ملی استرالیا می گوید: «آنچه ما در حال مشاهده آن هستیم تغییر یافتن رژیم غذایی این حیوانات است. این حیوانات به علت سمی شدن مواد موجود در برگ های اکالیپتوس مجبور هستند از مواد دیگری تغذیه کنند. این امر باعث خواهد شد جمعیت آنها به زودی کم شود و جان آنها در معرض خطر قرار بگیرد.»
 تغییرات آب و هوایی باعث شده تعداد زیادی از انواع کانگوروهای کویینزلند از بین بروند. مرگ این حیوانات هیچ کدام در اثر فاکتورهایی مانند گرسنگی و شکار نبوده بلکه ناشی از صورت گرفتن تغییرات در عادت های زیستی آنها است. ژان دی گابریل استاد جانورشناسی دانشگاه ملی استرالیا در مقاله یی در یکی از روزنامه های استرالیا نوشت کوالاها در گذشته به علت بالابودن میزان پروتئین موجود در برگ های اکالیپتوس بیشتر زاد و ولد می کردند و عمر بیشتری داشتند. او در مقاله خود آورده است: «تحقیقات نشان داده زمانی که میزان مواد مغذی موجود در برگ های درختان کاهش پیدا کند زاد و ولد حیوانات هم به تبع آن کم می شود.»
 برگ های اکالیپتوس به طور کل میزان کمی پروتئین در خود نگه می دارند. این امر باعث می شود کوالاها که در شبانه روز 20 ساعت می خوابند در ساعت های بیداری خود مجبور شوند 700 گرم از این برگ ها را برای زنده ماندن بخورند. ایوان لاور محقق دانشگاه جیمز کوک کویینزلند کشف کرده زمانی که میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر افزایش پیدا می کند، میزان نیتروژن و دیگر مواد مغذی موجود در برگ های درختان کاهش می یابد.
 او به خبرنگاران گفت: «حیوانات با توجه به افزایش میزان دی اکسید کربن در هوا و کاهش مواد مغذی مجبورند غذای بیشتری بخورند تا پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.»هم اکنون کاهش مواد غذایی موجود در برگ ها باعث شده است که چرخه غذایی حیوانات استرالیا و به خصوص کوالاهای این کشور تغییر پیدا کند. بنا به نظر جانور شناسان این تغییرات می تواند تاثیرات مخربی بر زندگی این حیوانات داشته و باعث از بین رفتن نسل آنها شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
ژیلا 18 فروردین 1387 ساعت 06:25 ب.ظ

با سلام آقای ترجمی
سال نو مبارک
من عضو یک سایت زیست محیطی بین المللی هستم.
از شما ایمیل نداشتم که فرم دعوت بفرستم.
اگر مایل بودید به من ایمیل بدین.
حیف از محیط زیست ایرانه که مشکلاتش در ای سایت گفته نشه.
من اولین مقاله ام رو اونجا در باره یوز ایرانی گذاشتم.
http://my.care2.com/havasil

دنیای بهتری بسازیم
ژیلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد