مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

بازگشت سیاه گوش به ایتالیا پس از 100 سال

تصویر:Lynx lynx.jpg

یک گربه سان موسوم به سیاه گوش برای اولین بار طی 100 سال گذشته در کوه های آلپ ایتالیا دیده شده است. مقام ها ی ناحیه تایرول در جنوب ایتالیا می گویند که این سیاه گوش که با گذر از کوه های سوئیس وارد منطقه شده دام و طیور ناحیه را تهدید نمی کند. این سیاه گوش در ماه فوریه به دام ماموران محیط زیست سوئیس افتاد که یک فرستنده به گردن وی نصب کردند.

این گربه سان در اوایل قرن گذشته در اثر شکار به دست شکارچیان و مزرعه داران ناپدید شد. اما در دهه 1970 سوئیس طی برنامه ای تعدادی از آنها را در محیط زیست رها کرد. مقام های تایرول جنوبی روز جمعه گفتند که این سیاه گوش در "دره پژو" پرسه زده و در ناحیه دوتشنونبرگ در جنوب تایرول توقف کرده است.
سازمان صندوق جهانی محیط زیست گفت حدود 100 سیاه گوش در سوئیس عمدتا در دو ناحیه زیست می کنند: شمال غربی آلپ شامل اینترلاکن و کوه های یورا در نزدیکی دریاچه ژنو.
سیاهگوش صیادی انزواطلب است که زیستگاه آن جنگل های کوهستانی پرارتفاع است و پستانداران کوچک مانند روباه، آهوی کوچک، خرگوش و حتی ماهی را شکار می کند.
ریکاردو نیگرو، سخنگوی صندوق جهانی محیط زیست در ایتالیا به سایت خبری بی بی سی گفت که سیاهگوش ها "کاملا در ایتالیا تحت حفاظت هستند." اما وی افزود که درندگانی مانند خرس، سیاه گوش و گرگ ممکن است در برخی نواحی تحت خطر باشند چرا که جوامع ساکن آلپ تدابیر ساده پیشگیرانه مانند ایجاد حصارهای کم ولتاژ و تربیت سگ برای حفاظت از دام را به فراموشی سپرده اند.
منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد