مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

ماموتها احیا می شوند!

یک دانشمند روسی با بیان اینکه به زودی می توان این حیوانات غول پیکر ماقبل تاریخ را احیا کرد، گفت: نیمی از ژنوم ماموتهایی که در سیبری کشف شده اند رمزگشایی شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، الکسی تیخونوف مدیر موزه جانورشناسی و معاون مدیر آکادمی علوم جانوری روسیه در این خصوص توضیح داد: در سال 2007 در یخهای شبه جزیره "یامال" در شمالی ترین نقطه روسیه یک بچه ماموت ماده پنج ماهه کشف شد که نام آن را "لیوبا" به معنی "عشق" گذاشتند. این بچه ماموت که قدمتی 10 هزار ساله دارد در اثر سقوط در آب و یخ زدگی جان خود را از دست داده است.

به گفته این دانشمند، محققان موفق شده اند DNA این بچه ماموت را جدا و ژنوم آن را بازسازی کنند. این پژوهشگر روسی اظهار داشت: "از قرن 18 سرزمین منجمد سیبری به عنوان منبع استثنائی کشف بقایای فسیلی ماموتهای عصر یخبندان شناخته شد اما این حیوانات تنها در سالهای اخیر کشف شدند به طوری که اولین فسیل کامل ماموت در سال 1977 در سیبری نزدیکی سواحل اقیانوس آرام و درحالی که باردار بود پیدا شد. بچه ماموت داخل بدن ماموت ماده، یک ماموت نر بود که "دیما" نامگذاری شد."
در حقیقت در قرون گذشته تنها بخشهایی از بدن ماموتهای بزرگسال مثل پاها و به خصوص استخوانها کشف شده بودند. در سال 1988 در شبه جزیره "یامال" یک فسیل ماموت ماده با عنوان "ماشا" شناسایی شد. در سال 1991 بعضی از قسمتهای بدن یک ماموت نوزاد روی رودخانه "ایندیجریکا" در "یاوکوتیا" کشف شد.
این دانشمند در ادامه اظهارات خود بیان داشت: "تمام این بقایای فسیلی اطلاعات زیادی با خود دارند که نه تنها می توانند از جنبه های ریخت شناسی و شکل ماموتها توضیح دهند بلکه می توانند در خصوص آب و هوای عصر یخبندان و محیط زیست آن منطقه اطلاعاتی ارائه کنند. تازه ترین بقایای مکشوفه دارای سلولهای منجمدی هستند که می توانند اطلاعات ژنتیکی را هم برای بازسازی حیات ماموتها در اختیار دانشمندان قرار دهند. همچنین به کمک نوادگان ماموتها یعنی فیلهای هندی می توان این بازسازی را سریعتر انجام داد."
براساس گزارش International Herald Tribune، درحال حاضر تیم الکسی تیخونوف موفق شدند نیمی از ژنوم این ماموتها را که از سال 1988 تا 2007 پیدا شده اند رمزگشایی کنند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد