مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مورچه ها مسیرشان را علامت گذاری می کنند

یک حشره شناس سوئیسی می گوید: مورچه ها مسیر تردد خود را علامت گذاری می کنند. مورچه ها برای این کار در سر راه خود در فواصل معینی شکم خود را به زمین می فشارند.

به گزارش ایسنا ، اگوست فورل، حشره شناس سوئیسی می گوید : مورچه ها مسیرشان را علامت گذاری می کنند و در سر راه خود در فواصل معین شکم خود را به زمین می فشارند و قطرات ریز معطری بجای می گذارند اما در اینجا فقط « اسید فرمیک » مطرح نیست بلکه آنها غده های گوناگونی دارند که از آنها « فرومونها »ترشح می شوند که در واقع همان مواد شیمیایی است که وسیله ارتباط مورچه های یک لانه ر ا فراهم می سازد و اینکه مورچه های کور هم دقیقا همان مسیر را طی می کنند دلیل محکمتری است که اثبات می کند آنها از حس بویایی استفاده می کنند نه حس بینایی.
طول مسیر آنها گاهی تا چند ده متر هم می رسد. در واقع شاخکهای آنها (که شامل ٢١١ برجستگی بویایی و ١٧٢٠ پرز لامسه است ) اطلاعات عمده ای را مربوط به فضای اطراف گرد می آورند و آنها را به مراکز عصبی منتقل می کنند. شاید عجیب به نظر برسد اما مورچه ها قادرند شکل بو را تشخیص دهند مثلا بوی گرد، بوی چهار گوش، صاف، زبر، نرم و ...
حتی قطرات ردیابی که از خود بجای می گذارند مانند فلش راهنما در جهت حرکت عمل می کنند و ابتدا و انتهای مسیر را به وضوح مشخص می کنند.
جالب اینکه اگر یک مورچه این رد را گم کند آنقدر سرگردان به دور خود می چرخد تا اینکه اثر معطر بعدی را بیابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد