مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دزدان ساحلى حیات لاک پشت ها را تهدید مى کنند

322644.jpg

آلودگى هاى نفتى و جمع آورى تخم لاک پشت هاى دریایى توسط برخى افراد به عنوان مهمترین عوامل تهدید کننده، حیات این گونه آبزى سواحل و جزایر استان بوشهر را به خطر انداخته است.

کارشناس ارشد محیط زیست دریایى اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این مطلب مى گوید: از مجموع ۸ گونه لاک پشت شناسایى شده ۴ گونه آن در خلیج فارس مشاهده شده و از این شمار نیز ۲گونه آن در سواحل و جزایر استان بوشهر تخم گذارى مى کنند.
محمود مقیمى مى افزاید: لاک پشت هاى سبز و نوک عقابى به عنوان گونه هاى این آبزى هستند که محل تخم گذارى آنها در استان بوشهر است و در معرض خطر انقراض قرار دارند.
همچنین فعالیت هاى انسانى در سواحل، برداشت شن و ماسه، حضور فیزیکى افراد بومى یا صیادان در محل هاى تخم گذارى، فعالیت هاى صید و صیادى و برخورد آنان با پروانه کشتى ها و نفتکش ها نیز از دیگر عوامل تهدید کننده زیست لاک پشتان دریایى است.
مقیمى تصریح مى کند: ۹۰ درصد عمر لاک پشت ها در دریا سپرى مى شود و ۱۰ درصد باقیمانده لاک پشتان مولدى هستند (ماده) که براى تخم گذارى به سواحل و جزایر مى آیند.
کارشناس ارشد دریایى اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جزایر نخیلو، ام الگرم، تهمادون، خارگو و فارسى از جزایر استان بوشهر هستند که لاک پشت هاى سبز و نوک عقابى این محل ها را براى تخم گذارى انتخاب مى کنند.
تخم لاک پشت به دلیل آنچه مدعى خواص درمانى آن هستند به برخى کشورهاى خارجى قاچاق مى شود.
با توجه به این که این گونه لاک پشت ها در فهرست قرمز سازمان بین المللى حفاظت لاک پشتان دریایى قرار دارد در صورت مشاهد افراد متخلف به ازاى هر تخم لاک پشت ۱۲۴ هزار تومان جریمه خواهند شد.
علاوه بر این آلودگى هاى نفتى باعث برهم زدن نظام اکولوژیکى و بیولوژیکى آبزیان در آب هاى ساحلى و دریا مى شود.
این کارشناس محیط زیست دریایى معتقد است: برخى از آبزیان نظیر دو کفه اى ها (صدف ها) آلودگى هایى نظیر فلزات سنگین را درون بدن خود ذخیره کرده و تحمل آنها در برابر این گونه فلزات خطرناک سنگین بالا بوده اما در صورتى که توسط انسان مصرف شود باعث مرگ انسان ها مى شود.
آبزیان مهره دار (ماهیان خوراکى) نیز در صورت آلوده شدن به فلزات سنگین (نیکل، سرب، کادمیو و روى از طریق پساب هاى صنعتى) این فلزات وارد بافت گوشت آنها شده که مصرف آنها براى سلامتى انسان زیان آور است.
وى مى گوید: با توجه به آزمایش فصلى گونه هاى آبزى ماهیان خوراکى تاکنون هیچ گزارشى دال بر آلودگى ماهیان به این گونه فلزات گزارش نشده و تمامى ماهیان خوراکى خلیج فارس عارى از آلودگى هستند.
کارشناس ارشد محیط زیست دریایى اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مى افزاید: هم اینک معضل اصلى که یکى از عامل هاى اصلى ایجاد چالش هاى زیست محیطى در محیط زیست دریا به شمار مى رود نفت است.
با توجه به این که بخش عمده نفت دنیا از طریق تنگه هرمز و نفتکش ها در خلیج فارس جابه جا مى شود و وجود شمار زیادى از سکوهاى نفتى در خلیج فارس، فرسودگى تاسیسات و حوادث پیش بینى نشده همواره از عوامل نشت و آلودگى هاى نفتى این آبراه بین المللى به شمار مى رود.
آلودگى هاى نفتى علاوه بر تهدید حیات ماهیان، مناطق حساس ساحلى مانند جنگل هاى حرا، مجتمع هاى آب سنگ هاى مرجانى، زیستگاه هاى پرندگان دریایى و علف هاى دریایى را نیز در معرض خطر آلودگى قرار مى دهد.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: در آخرین جلسه سازمان بین المللى دریانوردى (IMO)، خلیج فارس را به عنوان منطقه ویژه شناسایى و در فهرست خود قرار داده اند و به خاطر برخوردارى از ویژگى هاى اکولوژیکى و غنى بودن گونه هاى آبزى، منطقه ویژه معرفى شده است.

منبع: ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد