مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آوازهای عاشقانه لمورها برای انتخاب شریک زندگی

گروهی از زیست شناسان آلمانی کشف کردند که لمورهای ماده شریک زندگی خود را برپایه ابیات عاشقانه ای که لمورهای نر می خوانند انتخاب می کنند. 


دانشمندان دانشگاه هانوفر که نتایج یافته های خود را در مجله Bmc Biology  منتشرکرده اند با بررسی لمورهای کوچک ساکن جنگلهای ماداگاسکارکشف کردند که این حیوان جفت وشریک زندگی خودرا برپایه ابیات عاشقانه انتخاب می کنند.
لمور گونه ای بسیار کوچک از رسته نخستیها است که بیشتر ساکن مادگاسکار است. این تحقیق نشان می دهد جنس نر این حیوان کوچک در سیستم صوتی خود دارای یک آلبوم موسیقی است که درفصل جفتگیری برای جلب توجه جنس ماده از این مجموعه، آوازهایی را انتخاب می کند و می خواند و براساس این آوازها جنس ماده شریک مناسب خود را انتخاب می کند.
براساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمندان صدای آوازهای سه گروه از لمورهای خویشاوند شامل لمورهای خاکستری، لمورهای طلایی و لمورهای "گودمن" را ضبط کردند. لمورهای گودمن ساکن جنگل دیگری بودند. سپس آوازهای نرهای این گونه را برای ماده های دو گونه دیگر پخش کردند. در این تحقیقات مشاهده شد که ماده های لمورهای طلایی از این آوازها خوششان نیامد درحالی که ماده های گونه خاکستری به دلیل اینکه شباهتهایی میان این آوازها و صدای جنسهای نر گونه خود وجود داشت از این آوازها استقبال کردند. نتایج این بررسیها تائید می کند که تشخیص آواز تنها در انحصار قورباقه ها و پرندگان نیست و می تواند در بسیاری از گونه های حیوانی نقش مهمی در حفظ نسلها ایفا کند.
 
منبع: مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد