مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دایناسور خویشاوند مرغ و شترمرغ

گروهی از دانشمندان آمریکایی با شناسایی پروتئینی که در بقایای فسیلی دایناسورها و مرغهای امروزی کشف شده نشان دادند که دایناسورها تیرانوساروز رکس از خویشاوندان مرغ و شترمرغ هستند.    

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کارولینای شمالی که نتایج یافته های خود را در مجله ساینس منتشر کرده اند با طرح فلسفه «اول مرغ متولد شد یا تخم مرغ» نشان دادند که اول دایناسور تیرانوساروز رکس متولد شده است!
    این مختصصان با شناسایی پروتئینی نشان دادند که خشن ترین حیوان ماقبل تاریخ که بین 70 تا 65 میلیون سال قبل در آمریکای شمالی می زیسته است در سطح مولکولی جد سوسمار نیست و در عوض ساختار مولکولی آن شباهت بسیاری به ساختار مولکولی مرغ و شترمرغ دارد. تاکنون اعتقاد براین بود که این دایناسور از اجداد بی واسطه سوسمار است.     این دانشمندان با بررسی این پروتئین کشف کردند که این مولکول دراین دو گونه پرنده وجود دارد درحالی که در سوسمارها دیده نمی شود.
    این دانشمندان دراین خصوص اظهار داشتند: اکنون ما توانایی اثبات رابطه خویشاوندی میان پرندگان و تیرانوساروز را داریم. ماتاکنون می دانستیم که ساختار اسکلتی این جانور شبیه به اسکلت سوسمارها است درحالی که اکنون می دانیم از نظر ژنتیکی و مولکولی این دایناسور شبیه به پرندگان است.
منبع: کیهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد