مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

زیستگاه پرندگان مهاجر در آستانه نابودی

با خشک شدن تالاب «کجی نمکزار نهبندان» تنها زیستگاه زمستانی پرندگان مهاجر در منطقه خشک خراسان جنوبی از بین می‌رود.     

به گفته مدیرکل محیط زیست استان خراسان جنوبی، خشکسالی‌های پی‌درپی دراستانی که حتی در شرایط عادی هم آب در آن حکم کیمیا دارد، ادامه زندگی گونه‌های حیات وحش را با مشکل جدی مواجه کرده است، به ویژه آنکه امسال میزان بارندگی 54 درصد کاهش داشته است.
حمید صالحی برای آنکه عمق فاجعه خشکسالی و اثرات ناگوار آن را بر محیط‌زیست منطقه نشان دهد  درگفت‌وگو با همشهری افزود: در حال حاضر از تالاب کجی نمکزارنهبندان فقط کمی رطوبت برجای مانده است؛ تالابی که با توجه به موقعیت منطقه از آن به‌عنوان یک پدیده یاد می‌شود و محل زمستان گذرانی برخی پرندگان مهاجر از جمله حواصیل، حواصیل ارغوانی، چنگر و خوتکا محسوب می‌شود.
صالحی توضیح داد که سال گذشته با وجود خشکسالی شماری از این پرندگان برای گذران زمستان به این تالاب آمده بودند. مهم‌تر از آن، سال گذشته در حاشیه این تالاب ما شاهد زادآوری زاغ بور بودیم؛ پرنده‌ای که زیستگاه آن منحصر به ایران و مناطق خشک کویری است.
وی با اشاره به مناطق حفاظت شده استان از جمله منطقه مظفری، درمیان، آرکوکرنگ و شاسکو گفت: از یک سو خشکسالی باعث نابودی مراتع استان شده و از سوی دیگر، هجوم دام به مناطق حفاظت شده، عرصه را بر حیات وحش موجود در این مناطق تنگ کرده است تا آن جا که ما ناگزیر به علوفه رسانی و آب‌رسانی به گونه‌های جانوری دراین عرصه‌ها هستیم.
این در حالی است که به‌دلیل پراکندگی این مناطق و امکانات محدود، تامین آب و علوفه با دشواری صورت می‌گیرد. برای نمونه جمعیت قوچ ومیش منطقه گرمیان که 80 هزارهکتار وسعت دارد بالغ برهزار راس برآورد می‌شود. کل وبز از دیگر گونه‌های شاخص حیات وحش مناطق حفاظت شده استان به شمار می‌آیند.
منبع: همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد