مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

گورخر ایرانی در حسرت آب

خشکسالی و کمبود علوفه باعث شده تا زایمان گورخر ایرانی(آسیایی) با مشکل روبه رو شود و این جانور به سکونتگاههای انسانی کوچ کند.  به دنبال خشکسالی شدید در سمنان، بوته‌ها و پوشش گیاهی این استان آسیب جدی دیده است و همین مساله زندگی گورخر ایرانی را به شدت تهدید می‌کند.

«حسین‌علی ابراهیمی کارنامی» رییس اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: خشکسالی باعث شده تا وضعیت گورخر آسیایی نیز بحرانی شود. درحال حاضر این جانور کمیاب به خاطر نبود علوفه با مشکل جدی در تولید نسل رو به رو شده است.
وی افزود: محیط زیست، به شدت نگران این مساله است که گورخر ایرانی(آسیایی) به خاطر نبود علوفه نتواند زایمان کند. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران که زیستگاه طبیعی این گونه است 80 درصد پوشش گیاهی خود را از دست داده و آب چشمه‌ها و آبشخورهای آن به شدت کاهش یافته است.
 نبود علوفه باعث شده تا این گونه منحصربه‌فرد مهاجرت کنند واین امر وضعیت نامناسبی را برای زندگی آن‌ها به‌وجود آورده است. گورخرهای ایرانی(آسیایی) برای به دست آوردن علوفه درحال ترک زیستگاه خود هستند و به زمین های کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی می‌روند که این مساله محیط زیست را نگران کرده است. باتوجه به این که محل زندگی انسان برای این جانور امن نیست، محیط زیست استان سمنان درصدد است تا برای حفاظت فیزیکی از این جانور به نیروهای محافظت خود بیفزاید.  محیط زیست سمنان برای افزایش نیروها و استقرارشان در زمین های کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی به حمایت و کمک ویژه مسوولان نیاز دارد.
ابراهیمی کارنامی درباره تعداد گورخرهای ایرانی در منطقه تحت مدیریت توران گفت:« متاسفانه موفق نشده‌ایم تا آمار دقیقی از این گونه جانوری به‌دست آوریم. ولی تابستان امسال با انجام یک سرشماری برنامه‌ریزی شده به آمار دقیقی از تعداد آن‌ها دست پیدا می‌کنیم.
لازم به ذکر است گورخر ایرانی یا آسیایی، گونه منحصر به‌فرد و درحال انقراضی است که در مجموعه حفاظت شده «توران» سمنان، «بهرام گور» فارس و منطقه مرزی «سرخس» تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. اینکه تنها در ایران یافت می‌شود در واقع یک نوع اسب وحشی در منطقه آسیای غربی است و فقط چند صد رأس از آن باقی مانده است.
این نوع گورخر، حیوانی قوی است و رنگ قسمت جلو و بالای بدن آن ترکیبی از قهوه‌ای روشن و خاکستری زرد است. بغل‌ها و شکم این حیوان سفید است و نوار سیاهی بر پشت دارد که یال را به دم حیوان وصل می‌کند. حس بینایی، شنوایی و بویایی در این جانور بسیار قوی است. برای دوری از خطر انسان ممکن است تا صدها کیلومتر از محل زندگی خود دور شود و به منطقه های نیمه‌کویری و دور از دسترس انسان پناه ببرد.
گورخر دشمن طبیعی ندارد اما به دنبال تعقیب و شکار بی‌رویه و به خاطر اعتقاد به خاصیت درمانی استخوان و گوشتش درمعرض نابودی است گزارش ایسکانیوز می افزاید،این جانور در گذشته به تعداد زیاد در حاشیه کویر مرکزی از طبس تا سمنان، جنوب ورامین، نزدیک قزوین- دشت گاوخونی اصفهان، نی‌ریز فارس، ابرتو و هرات یزد، بافت و سیرجان کرمان و منطقه های مرزی سرخس وجود داشته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
همسایه 28 اردیبهشت 1387 ساعت 08:45 ق.ظ http://manbito.blogsky.com

سلام
بسیار پر بار و آموزنده بود
در پناه ایزد منان
پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد