مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

توانایی منحصر به فرد کرم ابریشم در خوردن سموم برگ توت

محققان ژاپنی کشف کردند که کرم ابریشم توانایی ویژه ای در تولید آنزیمی دارد که با کمک این آنزیم می تواند مواد قلیایی سمی موجود در برگهای درخت توت را هضم کند.
 دانشمندان دانشگاه توکیو که نتایج تحقیقات خود را در مجله Journal of Biological Chemistry  منتشر کرده اند دریافتند که کرمهای ابریشم توانایی منحصربه فردی دارند. درحقیقت این کرمها می توانند بدون هیچ مشکلی مواد سمی قلیایی (آلکالوئیدها) موجود در برگهای درخت توت را بخورند.
این محققان با بررسی دستگاه گوارش کرم ابریشم دریافتند که در معده این کرم نوعی آنزیم تولید می شود که می تواند قند ساکاروز را به قند فروکتوز تبدیل کند. برگهای درخت توت که غذای اصلی کرمهای ابریشم هستند محتوی میزان زیادی آلکالوئید است. این آلکالوئید که بسیار سمی است آنزیمهایی را که توانایی گوارش ساکاروز را دارند متوقف می کند.
این دانشمندان کشف کردند که کرم ابریشم نوعی آنزیم با عنوان "بتا- فروکتوفورانوکسیداز" تولید می کند. این آنزیم مسئول هیدرولیز قند ساکاروز به فروکتوز است و عملکرد آن با این آلکالوئیدها متوقف نمی شود. این محققان ژنوم کرم ابریشم را مورد بررسی قرار دادند و دو ژن را بر رمزگذاری آنزیم "فروکتوفورانوکسیداز" شناسایی کردند که تنها یکی از آنها به طور موثری در این کرم بیان می شود. این ژن که BmSuc1 نام دارد می تواند کرم ابریشم را در مقابل مواد سمی موجود در برگ توت مقاوم کند.


منبع: خبرگزاری مهر 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد