مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

تلاش برای حفظ تپه‌های مرجانی در ابوظبی

جمعی از فعالان محیط زیست برای حفظ یکی از تپه‌های مرجانی بی‌نظیر در ابوظبی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند. منطقه‌ای به طول 194 کیلومتر مربع در راس قناده در شمال شرقی ابوظبی محل زندگی یش از 17 گونه اسفنج، مرجان و گیاهان متنوع و همچنین صدها نوع ماهی از جمله کوسه ماهی و ماهی امپراطور است که اکنون حیات این گونه‌ها به خطر افتاده است.

مطالعات 3 ساله نشان می‌دهد که با توجه به ساخت بندر خلیفه در مجاورت این تپه‌های مرجانی و منطقه توسعه صنعتی که یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آلومینیوم و تولید محصولات شیمیایی از جمله پلاستیک است این منطقه در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت. با توجه به تحقیقات مشترک انجام گرفته توسط سازمان حیات وحش امارات، بنیاد جهانی حیات‌وحش، سازمان محیط زیست ابوظبی، شورای‌عالی محیط زیست و منابع طبیعی قطر و انستیتوی ملی تپه‌های مرجانی فلوریدا محققین توصیه کردند که با توجه به تحولات صنعتی انجام شده باید این منطقه، منطقه حفاظت شده اعلام شود.

طبق گزارش بنیاد جهانی حیات وحش WWF، 65 درصد از سواحل مرجانی امارات تا‌کنون به دلیل دخالت بشر و یا حوادث طبیعی از بین رفته‌اند. دکتر طبیب ظهران عبد السلمان مدیر مدیریت زیستگاه‌ها در سازمان محیط زیست ابوظبی منطقه راس قناده را از نظر تنوع زیستی و جانوری بسیار با اهمیت می‌داند و می‌گوید: با توجه به نزدیکی بندر خلیفه نمی‌توان آن را منطقه حفاظت شده اعلام کرد.

منطقه حفاظتی باید فضای مناسبی داشته باشد که با توجه به رشد صنعتی در منطقه و ساخت‌وساز‌ها در سواحل دبی این امر امکان ندارد. اما کارشناسان راه‌حل‌هایی را برای حل این مشکل ارائه داده‌اند. یکی از این راه‌ها پوشاندن تپه‌ها با لجن دریایی در طول مدت احیای اراضی و کار کارخانه‌های مواد شیمیایی است. همچنین پیشنهاد شده تا بندر از محل فعلی خود 7 کیلومتر فاصله بگیرد که به این ترتیب فاصله کارخانه‌ها، مراکز مسکونی و آموزشی در فاز اول از تپه‌ها فاصله خواهد گرفت که البته این فاصله هم کافی نیست.

لایروبی نیز یکی از بزرگترین خطرات برای تپه‌های مرجانی است. در لایروبی شن‌های کف دریا و سایر مواد کف دریا بیرون آورده می‌شود و این موضوع توازن فیزیکی و شیمیایی آب را بر هم زده و حیات تپه‌ها را به خطر می‌اندازد. همچنین آب تیره‌تر شده و نور آفتاب به آب به اندازه کافی نمی‌رسد و در نتیجه مرجان‌ها برای ادامه حیات دچار مشکل می‌شوند.

لایروبی رشد خزه‌ها را نیز بیشتر می‌کند که برای ادامه حیات مرجان‌ها خطرناک است. زیرا خزه‌ها اکسیژن محلول در آب را مصرف کرده و باعث مرگ ماهی‌ها می‌شوند. سازمان محیط‌زیست ابوظبی و کارشناسان در حال حاضر آب منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهند. ایستگاه اندازه‌گیری در راس قناده نصب شده که به طور پیوسته دمای آب، درجه شوری و گل آلودگی آن را گزارش می‌کند.

گفته شده که با راه‌اندازی فاز اول کارخانه مواد شیمیایی تا سال 2013 این کارخانه روزانه 7 میلیون تن تولید شامل پروپیلین و اتیلن و همچنین زایلن، فنل و مشتقات آنها را خواهد داشت. به گفته مسئولان محیط زیست سازندگان این طرح‌های صنعتی تاکنون همکاری خوبی داشته‌اند و ارزشیابی‌ها و ارائه پیشنهادات برای کمک به حفظ این تپه‌ها همچنان ادامه دارد.

طبق گزارشی که این ماه در امارات منتشر شد لایروبی و خاکریزی، آلودگی، نشت نفت و لنگر انداختن کشتی‌ها مهمترین عوامل انسانی تهدیدکننده تپه‌های مرجانی امارات هستند. همچنین ماهیگیری غیر مجاز و استفاده از تور‌های ماهیگیری، کارخانه‌های نمک‌زدایی، ضایعات  کارخانه‌های بازیافت و کود دادن به زمین‌های گلف و زمین‌های چمن در نزدیک ساحل  از دیگر عوامل عمده تخریب این تپه‌های مرجانی زیبا به شمار می‌آیند.

نظرات 1 + ارسال نظر

وبلاگتون زیباست و مطالبش خواندنی...
در ضمن خوشحال میشیم قدم رنجه کنید و آغاز رمان هجده هزار صفحه ای سی جی ام: ویگو مورتنسن نوشته سارا صولتی را مطالعه کنید. این براستی باعث افتخار ماست که "شما" هم آن را بخوانید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد