مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

گاوخونی به تاریخ می پیوندد

با افزایش قیمت ها و رشد نرخ تورم قیمت بسیاری از کالاهای سموم دفع آفات نباتی نیز افزایش یافت. به طوری که قیمت 1 لیتر سم علف کش (در یک نوع آن) به حدود 30 هزار تومان رسید در نتیجه تعدادی از کشاورزان به جای خرید سم، مقادیری از آب های سمی زهکش معروف به سگزی را که از شهر ورزنه می گذرد و در نهایت وارد تالاب گاوخونی می شود، روی علف های هرز مزارع پنبه خود آزمایش کرده اند و نتایج بسیار مثبت به دست آورده اند.  
    

هر نوع گیاهی را در معرض این سم جدید قرار دهند، در جا خشک می شود. حالامی توان تصور کرد که گیاهان تالاب تا چه اندازه در مقابل این سم علف کش مقاومند. به غیر از خشکسالی و کاهش آب های ورودی به تالاب که مرگ آن را سرعت بخشیده، مقداری سم نیز از کانال سگزی وارد تالاب می شود که اگر خشک بود، بهتر بود.
    
    در سال جاری غیر از بلایایی که تاکنون طبیعت به تالاب گاو خونی وارد کرده است، انسان نیز تخریب آن را افزایش داد به طوری که با دادن مجوز بهره برداری از کوه سیاه کنار تالاب گاوخونی بر زخم های تالاب افزوده شد. هرچند دوستداران محیط زیست از طریق پیگیری های اداری و درج در جراید خواستار لغو مجوز تخریب کوه سیاه شدند اما متاسفانه نتیجه یی نداشت.
    
    در پایان اردیبهشت ماه دوستداران محیط زیست تالاب با تشکیل یک تجمع در محل کوه سیاه در مقابل وسایل تخریب کننده کوه ایستادند و با در دست داشتن پرچم و پلاکارد خواستار توقف سریع تخریب کوه و لغو مجوز بهره برداری شدند. در این تجمع که با اطلاع بخشداری بن رود و پاسگاه انتظامی ورزنه تشکیل شده بود هیچ تخریب و برخورد غیرقانونی رخ نداد و از طریق مقامات منطقه یی و استانی پیگیری ادامه یافت هرچند از توقف عملیات بهره برداری خبری نبود. با پیگیری های صورت گرفته از طریق بخشداری و فرمانداری اصفهان به علت ایجاد تشنج احتمالی و وارد کردن خسارت به بهره بردار، دستور توقف تخریب کوه سیاه از سوی فرماندار اصفهان صادر شد که با گذشت چند هفته بعد از آن همچنان برداشت ادامه پیدا کرد. با پیگیری مداوم مردم از طریق نمایندگانشان در مجلس، امام جمعه در خطبه های نماز جمعه ورزنه با توجه به درخواست مردم، دادن هرگونه مجوز بهره برداری از کوه سیاه را محکوم کرد. 
    
 با توجه به حساس شدن موضوع، نمایندگان مجلس قول بازدید روسای کل سازمان های مربوطه (شامل محیط زیست، میراث فرهنگی و صنایع و معادن) از کوه و تشکیل جلسه در شهر ورزنه و اتخاذ تصمیم در این مورد را دادند که مردم هنوز از نتیجه بازدید بی خبرند. هم اکنون تشکل های زیست محیطی خواستار عمل سریع به خواسته مردم هستند. از سوی دیگر مجوز داده شده توسط سازمان صنایع و معادن اصفهان بدون استعلام از سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی و منابع طبیعی صورت گرفته است.
    
    تالاب گاوخونی در 30 کیلومتری شهر ورزنه و 130 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و در فصل بهار و پاییز پذیرای تعداد زیادی گردشگر است که برای دیدن سرانجام زاینده رود و جاذبه های کویر و تالاب مانند آبنمای تالاب از فراز کوه سیاه، پرواز دسته جمعی فلامینگوهای قرمز بال، گیاهان کویری، زمین های پف کرده، کوه سیاه بازالتی و سنگ پا، رمل ها و تپه های ماسه یی در 8 کیلومتری شهر ورزنه و جاذبه های متعدد دیگر مانند دریاچه نمک گاوخونی واقع در جرقویه، زنان چادرسفید شهر ورزنه، آثار تاریخی محور شرق اصفهان مانند منار تاریخی زیار، مسجد برسیان از عصر سلجوقی ریا، قلعه هزار ساله قورتان، مسجد جامع تاریخی ورزنه و... به شهر ورزنه و تالاب بین المللی گاوخونی سفر می کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد