مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

باله‌ها و دم نهنگ و دلفین قوانین مکانیک را به چالش می کشند

مهندسان و زیست‌شناسان آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند، بعضی از ویژگی‌های باله ها و دمهای نهنگها و ‌دلفین‌ها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدرودینامیک تناقض دارند و به این ترتیب نشان دادند که با الهام از این خصوصیات می‌توان نسل جدیدی از توربین‌های بادی را طراحی کرد.‌حیوانات دریایی چون نهنگ گوژپشت و دلفین در طول میلیون‌ها سال تکامل یافته اند و بدن ‌آنها بیشترین سازگاری را برای حرکت در آب به دست آورده است. ‌اکنون گروهی از زیست شناسان و مهندسان دانشگاه وست چستر که گزارش یافته های خود را در کنگره سالانه ‌انجمن آزمایشات بیولوژی در مارسی فرانسه ارائه داده انـد، کشـف کردند که به نظر می رسد بعضی از ویژگی‌های دم و باله‌های نهنگها و دلفین‌ها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدرودینامیک مرسوم در تناقض هستند و شکل باله های شنا با یک لبه ناهموار می تواند در تولید تیغه‌های توربین‌های بادی نوآورانه ‌نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد. ‌در حقیقت این طراحی جدید توربینهای بادی که با تقلید از ویژگی‌های دم و باله‌های نهنگها و دلفین‌ها توسعه یافته است ‌می‌تواند میزان بهره‌وری توربین‌های بادی را افزایش داده و صدای تولید شده از آنها را کاهش دهد و همچنین تئوری‌های مهندسی سنتی را به چالش بکشد.

منبع: آفتاب یزد ‌

 

نظرات 1 + ارسال نظر
لُرد کاوی 25 تیر 1387 ساعت 02:53 ب.ظ http://philophil.wordpress.com

دوست عزیز،
بسیار از آشنایی با وبلاگ تخصصی شما خوشنود شدم. بنده علاقه زیادی به مسائل زیست شناسی، تکامل جانوران، اکولوژی و مخصوصا فیزیولوژی آنها دارم. از مقولات جالبی که مرا تا سر حد جنون پیش می برد، رفتارشناسی و به خصوص رفتار شناسی تکاملی می باشد. رشته من جانوری شناسی نبوده است اما بسیار به جانورشناسی نزدیک است.
غرض از این همه سخنوری این بود که خدمتتان عرض کنم، بنده از لحظه ای که وبلاگ شما را دیده ام (ربع ساعت پیش) در پوست خود نمی گنجم.
لینکتان افزوده شد.
پایدار باشید.

با سلام
از اظهار لطف شما ممنونم، از نظرات خود مرا بهره مند فرمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد