مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف نوعی کریستال نایاب سه بعدی در سوسک

پژوهشگران آمریکایی در فلس (کیتین) نوعی حشره از خانواده سوسک برزیلی "کورکولیونده"، ساختارهای نایاب سه بعدی کشف کردند که از مدت ها پیش فیزیکدانان به دنبال ساخت مصنوعی آنها هستند.  این ساختارهای موسوم به "کریستال های فوتونی"، کنترل و انحراف نور قابل روئت را ممکن می کنند.
در حالیکه این کریستال ها از نظر تئوری از مدت ها قبل شناخته شده اند، اما تمام تلاش پژوهشگران برای ساخت مصنوعی آنها تاکنون با شکست مواجه شده است.
"میشائیل بارتل" از دانشگاه اوتاه در آمریکا، استفاده متنوع از کریستال های فوتونی را قابل تصور دانسته و می گوید، با این کریستال ها می توان، کارآیی سلول های خورشیدی را  پنج برابر افزایش داد.
بارتل افزود، استفاده این کریستال ها به عنوان ساختارهای نیمه هادی جدید برای تولید چیپ اوپتیکی کامپیوتری نیز ممکن است. به گفته این پژوهشگر، اما از آنجا که فلس سوسک (کیتین) به اندازه کافی قابلیت نگهداری نداشته و بعلاوه خصوصیت نیمه هادی نیز ندارد، استفاده مستقیم آن محدود است.
دانشمندان دانشگاه اوتاه در حال حاضر کیفیت تولید این ساختارهای کریستالی توسط سوسک برزیلی را بررسی و مطالعه می کنند تا بتوانند در آزمایشگاه با تقلید این پروسه از این حشره، کریستال فوتونی مصنوعی تولید کنند. بارتل می گوید، چنین به نظر می رسد که یک موجود ساده ( سوسک)، یکی از پرطرفدارترین ساختارها برای کامپبوتر نسل بعدی را در اختیار ما می گذارد.

منبع: بازیاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد