مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کرم‌ها، دانشمندان را به کشف کلید جوانی امیدوار کردند

نتایج یک تحقیق جدید روی کرم‌ها نشان می‌دهد که پدیده پیری می‌تواند بخشی از یک برنامه ژنتیکی بوده و ربطی به فرسودگی و استهلاک بدن نداشته باشد.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته دانشمندان، این یافته بر خلاف تئوری متداولی است که پیری را نتیجه فرسودگی می‌داند و با این حساب می‌توان امیدوار بود که علم در نهایت ممکن است راهی برای متوقف کردن فرایند پیری و یا بهبود علائم آن پیدا کند.

استوارت کیم، استاد بیولوژی رشد و ژنتیک که پژوهشگر اصلی این تحقیق بوده است، خاطر نشان کرد: ما واقعا شگفت زده شده‌ایم.

کیم و دستیاران وی قانون پیر شدن را در کرمهای «الگان . سی» که نوعی کرم‌های حلقوی به طول میلی‌متری هستند مورد مطالعه قراردادند.

این کرم‌ها به دلیل داشتن ساختار بدنی ساده و تعداد اندکی ژن نسبت به موجودات بزرگتر ابزار مفیدی برای تحقیقات زیست‌شناسان هستند. این کرم‌ها به سرعت پیر می‌شوند و حداکثر طول عمر آنها حدود دو هفته است.

پژوهشگران با مقایسه کرم‌های جوان و پیر جابه‌جایی‌های مربوط به سن را در سطوح سه فاکتور تجویزی کشف کردند. این فاکتورها، مولکول‌هایی هستند که ژنها را فعال و یا غیر فعال می‌کنند. این جابه‌جایی‌ها مسیرهای ژنتیکی را هدف قرار می‌دهند که کرمهای جوان را به کرم‌های پیر تبدیل می‌کنند. برای این تحقیق، پژوهشگران از میکرو دسته‌های تراشه‌های سیلسیوسی استفاده کردند که می‌توانند تغییرات را در بیان ژن تشخیص دهند.

این کار با هدف شکار ژن‌هایی انجام شد که در کرمهای جوان و پیر به گونه‌ای متفاوت فعال می‌شدند. پژوهشگران دریافتند صدها ژن مربوط به پیری در این فرایند نقش ایفاء می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد