مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

شوره زار شدن 150 هکتار از اراضی حاشیه ای دریاچه ارومیه

در حالی که کارشناسان و مسئولان پیشتر نسبت به بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه هشدار داده بودند، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تبدیل شدن 150 هکتار از اراضی حاشیه ای این دریاچه به شوره زار و متصل شدن جزایر 9 گانه دریاچه ارومیه به ساحل خبرداد.

 متاسفانه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه درون سرزمینی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا به دلایل متعددی در حال نابودی است. نجفی با اشاره به این که متاسفانه دریاچه ارومیه هم اکنون بسیاری از ویژگی های زیستی خود را از دست داده است، به ایسنا گفت: افزایش میزان شوری آب دریاچه ارومیه و رسیدن آن به حد فوق اشباع 340( گرم در لیتر)، مرگ و میر پرندگان در نتیجه رسوب نمک بر روی بال و پر و بدن آنها و نهایتا عدم قدرت جابجایی و تغذیه، مختل شدن امور تردد شناورهای دریایی و عدم کارایی اسکله های احداث شده در سواحل رشکان، گلمانخانه و جزایر اشک و کبودان، پدیدار شدن زمینهای شوره زار به میزان حداقل 150 هزار هکتار خصوصا در نواحی پست اطراف دریاچه و سواحل جزایر، چسبیده شدن جزایر 9 گانه به ساحل جنوبی، بلوری شدن نمک و تشکیل لایه های ضخیم نمکی در کف و بستر دریاچه از مهمترین مشکلات کنونی این دریاچه است. وی افزود: ازسال آبی 74 - 75 تا کنون ارقام ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول 13 سال، بیش از 6 متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده می باشد.نجفی در خصوص عوامل تشدیدکننده وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: کاهش میزان نزولات جوی (بروز پدیده خشکسالی در دهه گذشته)، پایین بودن راندمان آبیاری کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، عدم تخصیص آب کافی برای تامین نیاز بیولوژیکی رودخانه های منتهی به دریاچه (حق آبه محیط زیست)، بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیرزمینی (به خصوص اراضی پست حاشیه دریاچه) و تبخیر از سطح دریاچه مهمترین این عوامل بوده است. وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده به کمیته عمران سازمان ملل متحد در خصوص دریاچه ارومیه گفت: بر این اساس 200 هزار دلار برای اجرای طرح های آزمایشی چون تنویر افکار عمومی در سایت های پارک ملی دریاچه ارومیه و بهینه سازی و افزایش راندمان آب کشاورزی اختصاص یافته است. شوره زار شدن بخشی از دریاچه ارومیه زنگ خطری برای کویری شدن منطقه است.
    
مسئولان وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را جدی بگیرند 
همچنین رئیسی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: شوره زار شدن حجم وسیعی از اراضی حاشیه ای این دریاچه می تواند زنگ خطری در زمینه کویری شدن منطقه باشد که شور شدن خاک، خشک شدن قنوات و ازبین رفتن کشت و زرع در منطقه از جمله این آثار تخریبی است. وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی مسئولان ملی به این امر خاطرنشان کرد: در صورت بی توجهی به این موضوع، دریاچه ارومیه به سرعت ازبین رفته و در آینده هیچ اثری از این تالاب بین المللی وجود نخواهد داشت. رئیسی تصریح کرد: در این راستا لزوم مدیریت یکپارچه و فرابخشی، پردازش به حفاظت از خاک و پوشش گیاهی، کمک علمی و انتقال دانش های نوین و استفاده از تجارب کشورهای دیگر بسیار ضروری است.

منبع: آفتاب یزد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد