مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آلودگی های زیست محیطی، تهدید حیات جنگل حرا

ورود پساب ها و انواع آلودگی های فیزیکی و شیمیایی از صنایع مجاور سواحل به آب های خلیج فارس، حیات جنگل های حرا را به شدت تهدید می کند. یک مقام مسئول با تاکید بر آلودگی های موجود در سواحل خلیج فارس می گوید: خطر نابودی، جنگل های حرا را در استان هرمزگان تهدید می کند. سواحل جنوبی ایران به عنوان مناطق خشک و آب شور شناخته شده است، اما نکته شگفت انگیز در این منطقه، رویش گیاهی بدون نیاز به آب شیرین است. این گیاه اسطوره ای به افتخار دانشمند شهیرایرانی بوعلی سینا، حرا نام گرفته است.

این درختچه در سواحل و مرداب های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران دیده می شود. حرا، در ٨ منطقه حفاظت شده بین المللی ایران می روید که در این میان، جنگل های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمال غربی قشم، از زیباترین گردشگاه های خلیج فارس به شمار می آید. درختان حرا در قسمت های کم عمق کنار دریا و روی تپه های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آن بیرون می ماند، قرار گرفته است.

عمق این مناطق از یک تا یک ونیم متر تجاوز نمی کند بنابراین جنگل هنگام بالاآمدن آب دریا در آب های نیلگون خلیج فارس به حالت شناور می ماند و با فروکش کردن آب دریا به مدت ٦ تا ٧ ساعت مانند جنگل های مناطق خشک نمایان می شود. مساحت کل جنگل های حرا ٧ هزار و ٥٠٠ هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم ٢ هزار و ٤٠٠ هکتار تخمین زده شده است. جنگل های حرا در سواحل جنوبی ایران مهد انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان بوده است از پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از آبزیان به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد. به همین دلیل جنگل های حرا در منطقه قشم به ٣ عنوان جهانی منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی لقب گرفته است چرا که ٨٠درصد آبزیان خلیج فارس، دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می گذرانند. جنگل حرا در داخل دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب از حرا گیاهی استثنایی ساخته است. در همین راستا سرپرست ایستگاه اقیانوس شناسی بندرعباس با اشاره به ورود پساب ها و انواع آلودگی های فیزیکی و شیمیایی از صنایع مجاور سواحل به آب های حوزه خلیج فارس گفت: خطر نابودی، جنگل های حرا را تهدید می کند. به گزارش خبرگزاری فارس «مسعود محموداف» افزود: همچنین احداث جزایر مصنوعی در کشورهای جنوبی خلیج فارس، می تواند لطمات جبران ناپذیری به لحاظ علمی و بیولوژی به محیط زیست خلیج فارس وارد سازد. وی خاطرنشان ساخت: مرکز اقیانوس شناسی در سال ٧٠ زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری سازمان فرهنگی و تربیتی یونسکو در زمینه تحقیق در شاخه های مختلف دریایی به عنوان پشتیبان و هماهنگ کننده مطالعات دریایی کار خود را آغاز کرد. وی از جمله وظایف این ایستگاه را پژوهش و آموزش در زمینه محیط زیست دریایی عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت های آموزشی ایستگاه اقیانوس شناسی با برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی مرتبط با محیط های دریایی انجام می شود که این امر می تواند در تامین نیروهای متخصص کشور تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به پژوهش های علمی دریایی و رعایت نتایج پژوهش ها توسط کارخانه های صنعتی نزدیک دریا می تواند محیط زیست دریا را از خطرات احتمالی آلودگی های این کارخانه ها مصون نگه دارد. وی توجه به استانداردهای زیست محیطی دریا را از جمله عوامل کاهش دهنده آلودگی های دریایی عنوان کرد و افزود: تامین اعتبارات مالی ایستگاه اقیانوس شناسی بندرعباس می تواند در گسترش پژوهش ها و روند کار این ایستگاه نقش به سزایی داشته باشد.

منبع: خراسان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد