مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

انسان خطرناک ترین جاندار برای تنوع زیستی دوزیستان

P6150018.jpg Frog picture by tarahomi

گزارشی که از مجموع 18 مقاله مختلف جمع آوری شده نشان می دهد که انسان نسبت به سایر جانداران به خصوص دوزیستان یک "نوجوان نازپرورده" است که در دوره حیات خود موجب انقراض سریعتر این جانوران شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ایالت سانفراسیسکو و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی با جمع آوری 18 مقاله ای که در خصوص موقعیت اکوسیستمهای مختلف منتشر شده است نشان می دهد که انسان نسبت به سایر جانداران و درمقایسه با دنیا "یک نوجوان نازپرورده" است.

به گفته این محققان، انسان با رفتارهای غلط خود موجب شده است که دوره انقراضهای دسته جمعی سریعتر شود. در میان اصلی ترین قربانیان رفتار انسانها دوزیستان بیش از سایر گونه ها با تهدید مواجهند. به طوری که یک سوم از بیش از شش هزار گونه قورباغه و سمندر در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.
براساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "پیام کلی از طرف دوزیستان این است که ما زمان کمی برای دفع انقراض دسته جمعی داریم."
دوزیستان در میان قدیمی ترین ارگانیسمهای روی زمین قرار دارند که توانسته اند در طول چهار دوره انقراض دسته جمعی زنده بمانند اما اکنون به دلیل رفتارهای غلط انسان در مقابل تنوع زیستی گونه های جانوری در اکوسیستمهای مختلف، این حیوانات به شدت در معرض انقراض قرار گرفته اند.
این محققان در ادامه افزودند: "این ارگانیسم قدیمی که از انقراضهای گذشته جان سالم به در برده است دارد به ما می گوید که چقدر اشتباه می کنیم. ما انسانها باید صدای آنها را قبل از آنکه دیر شود بشنویم." یکی از مهمترین فاکتورهایی که تغییرات عمیقی در جمعیتهای جهانی دوزیستان ایجاد کرده یک بیماری عفونی جدید است که مسئول بی واسطه نابودی بیش از 200 گونه دوزیست است. این بزرگترین خطر تنوع زیستی است که تاکنون شناسایی شده است.
علت این عفونت نوعی قارچ آبی است که ماهیت آن هنوز شناخته نشده است و فقط دوزیستان را آلوده می کند و علت شیوع آن می تواند دستکاریهای اکوسیستمهای آبی باشد که به دست انسان انجام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد