مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دلایل تغییر اقلیم گرینلند از سرزمین سبز به سرزمین یخی

همواره گزارشات و مقالات متعددی در رسانه های خبری و تحقیقاتی جهان در خصوص تأثیر فرآیند گرمایش زمین بر صفحه یخی گرینلند ارائه شده است. با این حال هنوز تردیدهای فراوانی مبنی بر وجود صفحه یخی در منطقه بزرگ گرینلند وجود دارد. 

دانشمندان دانشگاههای بریستول و لیدز در تازه ترین شماره نشریه نیچر گزارش دادند تنها تغییرات به وجود آمده در دی اکسید کربن اتمسفر زمین می تواند توضیحی بر این مسئله باشد که تبدیل شدن گرینلند عاری از هرگونه یخ در سه میلیون سال پیش به گریلند پوشیده از یخ امروزی طی چه فرآیندی صورت گرفته است.
دستیبای به درک درستی از این مسئله که چرا در سه میلیون سال پیش و در منطقه گرینلند "یخ" شکل گرفته است به درک درستی از پاسخ احتمالی این صفحات یخی عظیم به تغییرات جوی آینده کمک خواهد کرد.
دکتر دن لانت از دانشگاه بریستول اینگونه توضیح می دهد: شواهد موجود نشان می دهند در حدود سه میلیون سال پیش بر حجم صخره های دریایی در کف اقیانوس اطراف منطقه گرینلند افزوده شد.
وی ادامه می دهد: این صخره ها تنها زمانی توانسته بودند خود را به این منطقه برسانند که کوههای یخی عظیم تشکیل شده و آنها را به این منطقه منتقل کردند. این نکته گویای آن است که شکل گیری یخ در منطقه گرینلند حدود سه میلیون سال پیش آغاز شده است.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمند ادامه داد: تا پیش از آن، گرینلند منطقه ای عاری از یخ بوده است و احتمالا در سرتاسر آن پوشش سبز و جنگلی وجود داشته است. از آن گذشته سطوح دی اکسید کربنی اتمسفریک نیز نسبتا بالا بوده است.
بنابراین پرسشی که به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستیم این است که چرا گرینلند پوشیده از صفحات یخی شد؟ در این خصوص نظریات متعددی مطرح شده است. تغییراتی در چرخه اقیانوس، افزایش ارتفاع کوههای صخره ای، تغییر در مدار زمین و مواردی نظیر آنها از جمله این نظریات بوده است. به تازگی دن لانت و تیم تحقیقاتی اش با استفاده از مدلسازی های رایانه ای بر آن شده اند تا درستی هر یک از این نظریه ها را بررسی کنند.
به گزارش مهر، این تیم تحقیقاتی در تازه ترین بررسیهای خود دریافته است علت اصلی یخ زدن گرینلند افت سطوح دی اکسید کربن اتمسفریک به سطح دورانهای صنعتی شدن است. به گفته آنها تمرکز امروزی سطوح دی اکسید کربن اتمسفریک در حال نزدیک شدن به سطوحی است که مشابه آن در دوران عاری بودن گرینلند از یخ وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد