مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

فصل گاوبانگی مرال گوزن گیلان آغاز شد

فصل گاوبانگی مرال گوزن جنگل های گیلان آغاز شد. گاوبانگی اصطلاحی است که کارشناسان و متخصصان رفتارشناسی جانوری به آواهای این پستاندار در هنگام جفت گیری اطلاق می کنند.

  

 جفتگیری مرال ها از اواسط شهریورماه آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. مرال یکی از سه گونه گوزن موجود در ایران است که این گونه آن گاو کوهی نیز نامیده می شود. این حیوان عمدتا در جنگل های مناطق کوهستانی گیلان زندگی می کند و با توجه به غنا و وضعیت اکوسیستمی این منطقه، گیلان یکی از مهمترین زیستگاه های این گونه با ارزش حیات وحش در کشور بشمار می رود.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: متاسفانه به دلیل شکار بی رویه و عدم نظارت دقیق بر روی فرآیند شکار غیرقانونی، جمعیت مرال گوزن طی سه دهه گذشته تا بیش از 70درصد کاهش یافت به طوری که بر اساس آخرین سرشماری های بعمل آمده تا سال 80 تعداد این گونه ارزشمند در گیلان به کمتر از یکصد راس رسید.
    به گفته کامران زلفی نژاد تخریب جنگل بواسطه فعالیت شرکتهای مقاطعه کار به شدت امنیت این گونه جانوری را مورد تهدید قرار داده است.
    وی افزود: با افزایش تعداد پاسگاههای سرمحیط بانی در مناطق مرال خیز استان و فرهنگ سازی مداوم برای حفظ این گونه، از روند تند تخریب جمعیت مرال در استان جلوگیری شده است.
    وی با بیان اینکه در استان گیلان این گونه جانوری هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد و با متخلفین شکار این حیوان برخورد جدی می شود افزود: در سالهای اخیر چند باند فعال شکار غیرقانونی مرال در گیلان شناسایی و متلاشی شده اند و در سطح جهانی نیز با این پدیده شدیدا برخورد می شود.
    گفتنی است پراکنش مرال (گاو کوهی) در دنیا اکنون در شمال غربی آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا است و این حیوان از گونه های پستاندار حمایت شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد