مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

خرس قهوه ای(‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Ursus arctos)

Bear_and_cubs_fapas.jpg Brown Bear picture by tarahomi

Kingdom:Animalia
Class:Mammalia
Order:Carnivora
Family:Ursidae
Genus: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Ursus
Species: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Ursus arctos

 

خصوصیات ظاهری خرس قهوه‌ای

این حیوان حدود 680-180 کیلو گرم وزن دارد نر بطور میانگین ۱.۸برابر سنگین‌تر از ماده است. رنگ آنها  از قهوه‌ای روشن تا سیاه متغییر است. خرس قهوه‌ای نیرومند و دارای یک کوهان مشخص در پشت سرش است. دارای ناخن‌های تیز، خمیده و بلند است این حیوان روی دو پای خود می‌ایستد و این کار را اغلب در هنگام خطر انجام می دهد تا به اطراف احاطه بیشتری داشته باشد .در طول زمستان به خواب زمستانی می‌رود و در این مدت علایم حیاتی خود را کاهش می دهد به طوری که ضربان قلبش را از 70-40 بار در دقیقه به 12-10 بار در دقیقه می‌رسد.

زیستگاه
خرس‌های قهوه‌ای در دره‌های رودخانه‌ای، جنگل‌های کوهستانی و علفزار‌های سراسر دنیا پراکنده‌اند. در ایران در مناطق جنگلی خزر، ارسباران و زاگرس، از شمال خراسان تا آذربایجان، لرستان، خوزستان و فارس وجود دارند.

تغذیه
این حیوان همه‌چیز‌خوار است. آنها از گوشت تغذیه می‌کنند و توانایی کشتن یک گله گاو را دارند .اگر‌چه بیشتر خوراک آنها (90-60 درصد بر اساس مکان) از علف‌ها ،گیاهان ،ریشه‌ها، دانه‌های خشک و حشرات تشکیل شده است  اما خرس‌های قهوه‌ای در راس زنجیره غذایی قرار گرفته اند. بنابراین ترس کمتری از بقیه حیوانات دارند.

تهدید مهم برای خرس قهوه‌ای تخریب زیستگاه آنان است.

تولید مثل
بچه خرس‌ قهوه‌ای نزدیک پایان دوره خواب زمستانی متولد می‌شود و حدود نیم کیلو گرم وزن دارند آنها به سرعت رشد می کنند و گاهی تا 9 کیلو گرم نیز خواهند رسید. در سال اول زندگی به شیر مادر متکی هستند و تا 3 سالگی با مادرشان باقی می مانند و بعد از آن مادر را ترک می‌کنند .این خرس ها قلمرو 1300-130 کیلومترمربعی دارند که بر حسب جنسیت، اندازه آن متفاوت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد