مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

خرس سیاه (Selenarctos thibetanus)

BlackBear.jpg Black Bear picture by tarahomi


Kingom:Animalia

Phylum:Chordata
Class:Mammalia
Order:Carnivora

Family:Ursidae

Genus: Selenarctos
Species: Selenarctos thibetanus‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خصوصیات ظاهری
خرس سیاه در تقسیمات IUCN  جز گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد.از نظر جثه نسبت به خرس قهوه‌ای کوچکتر است و اندازه آن به تناسب فصل سال و نوع تغذیه بین‌ 6/1-3/1 سانتیمتر و وزن آن نیز تا 200 کیلوگرم می‌رسد.اندازه دم حیوان 10-8 سانتیمتر است گوشها نسبتا بزرگ و لوله شکل با انتهای گرد در دو پهلوی سر قرار دارد .اندازه دستها و پاها کوتاه بوده که به پنج انگشت با ناخنهای تیز و قوس‌دار ختم می‌شود، رنگ عمومی بدن سیاه است و به جز در اطراف پوزه که روشن تر است لکه‌های سفید رنگ V شکلی روی سینه که به طرف شانه کشیده شده وجود دارد چشم‌های کوچک و حس بینایی شنوایی حیوان خوب نیست ولی حس بویایی آن بسیار قوی وحساس است به علت رژیم همه چیز‌خواری دارای دندان‌های پهن‌تر از سایر گوشتخواران است و به آسانی می‌توانند هسته میوه مانند خرما را خرد کنند.
پراکنش جغرافیاهی 
زیستگاه این حیوان در جنوب شرقی آسیا در کشورهای مثل ایران، افغانستان،پاکستان، هند، روسیه، چین و تایلند به صورت پراکنده در مناطق کوهستانی و مناطق مرطوب زندگی می‌کنند. در ایران در جنوب و جنوب‌شرق کشور واستانهای کرمان هرمزگان وسیستان‌ و بلوچستان پراکنش دارد. در استان سیستان وبلوچستان در ارتفاعات بیرک، کوههای بمپور، ارتفاعات کوشات نیکشهر، ارتفاعات اطراف خاش و ارتفاعات قصر قند زیست می‌کننداین مناطق به دلیل درختان کنار، خرما، غارهای فراوان و ارتفاعات صعب‌العبور جز بهترین زیستگاههای خرس سیاه است.
بیولو‍ژی
خرس‌ها کف رو هستند و می‌توانند مانند انسان بروی پاها بیاستند و راه بروند که این حالت بیشتر در حالت خشم وتهاجم دیده می شود. خرسها دارای خواب زمستانه بوده به این صورت که حیوان یک جای امن و مطمئن را برای خواب انتخاب کرده و متابولیسم بدن خود را به حداقل رسانده به طوری که ضربان قلب را تا 50 درصد کاهش می‌دهد در این زمان حیوان از  ذخیره چربی بدن خود که معمولا زیر پوست می‌باشد استفاده می کند. خرس‌های سیاه حدود 24 سال عمر می‌کنند این حیوان ها گوشه‌گیر و منزوی هستند. به راحتی از درختان بالا می‌روند و نحوه پایین آمدن آنها از درخت به صورت وارونه است. در صورتی که خرس‌های قهوهای از این توانایی برخوردار نیستند خرسها قلمرو طلب هستند و قلمروی خود را علامت گذاری می‌کنند.
تغذیه
خرس‌ها همه چیز‌ خوارند و بسته به شرایط محیطی و فصل سال از ماهی، پستانداران کوچک، حشرات، گیاهان و میوه تغذیه می‌کنند. با همه این‌ها خرس‌ها در پیدا کردن غذای مورد علاقه‌شان خیلی فرصت طلب هستند و در فصولی که این مواد غذایی فراوان است حداکثر استفاده را می‌برند که شاید بقا این حیوان به این علت باشد. این خرس‌ها در فصل بهار و تابستان وپاییز و در تمام طول روز فعالیت داشته ولی خرس سیاه شبها را جهت تغذیه ترجیح می‌دهد.
تولید مثل
خرس سیاه در سن 3 سالگی بالغ شده و آماده برای جفت‌گیری می‌شود و در اواسط تابستان جفت‌گیری می‌کند و دوران بارداری آنها حدود 8-6 ماه بوده و در اواخر زمستان یعنی پایان دوره خواب زمستانی ، نوزادان کوچک با چشمان بسته به دنیا آمده وتا فصل بهار از شیر مادر تغذیه می‌کنند. در فصل بهار به سرعت رشد کرده تا کمبود فصل تابستان را جبران کنند. خرس‌ها معمولا دو قلو زایی داشته اما تا چهار قلو هم مشاهده شده است. خرس های سیاه یک سال در میان تولید مثل می‌کنند مگر اینکه نوزادان آن سال تلف شوند تا حیوان در سال بعد اقدام به تولید‌مثل کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود 9 مهر 1387 ساعت 12:04 ق.ظ http://www.zanjanhistory.blogsky.com

وب لاگ قشنگی داری
موفق باشی
به ما هم سر بزن
http://www.zanjanhistory.blogsky.com
مرسی

احسان 11 مهر 1387 ساعت 02:03 ق.ظ http://mypet.ir

واقعا مطالب محشری داری
my pet یوزر من تو اون فروم عضو شو و بهم پیغام بزن
منتظرت هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد