مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مبانی بوم‌شناسی و مسائل محیط‌ زیست

 

booooom.jpg Ecological Principles and Environmental issues picture by tarahomi

پیتر جی جارویس
ترجمه مظفر شریفی، محمد غفوری
400ص/ وزیری
چاپ اول/ تابستان 1387  

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
39000ریال  

اکولوژی دانش بررسی ارتباط متقابل موجودات زنده با محیط تعریف شده است. انسان‌‌‌های اولیه می‌‌‌بایست درمورد زمان و چگونگی پدیدار‌شدن گیاهان آگاهی داشته باشند. آنها همچنین می‌‌‌بایست از نحوۀ تکامل انسان با طبیعت نیز چیزهایی درک می‌کردند. در‌واقع، انسان‌های اولیه به‌‌‌نوعی اکولوژیست بوده‌‌‌اند. در دنیای امروز نیز همچون گذشته ما نیازمند درک دنیای طبیعی هستیم و باید بدانیم که چگونه ارکان مختلف آن بر یکدیگر و بر محیط فیزیکی تأثیر می‌‌‌گذارد. ما نیز می‌‌‌بایست چیزهایی درمورد اکولوژی بدانیم و از عواقب تأثیرات اعما‌لمان بر زیست‌سپهرـ لایه باریک سطح زمین که دربردارنده تنها حیات شناخته‌شده کهکشان است‌ ـ آگاهی داشته باشیم.

اهمیت این کتاب در تجزیه و تحلیل تیزهوشانه مشکلات محیط‌زیست جهانی در پرتو نظریه‌های اکولوژی است و هدف آن درک مبانی اکولوژیک ازطریق تشریح مسایل محیط‌زیستی است و این کار در همه فصل‌های کتاب با طرح یک نمونه کلیدی مشکلات محیط‌زیست جهانی آغاز می‌شود و سعی شده است که دلایل ایجاد این معضل و راهکارهای مدیریت آن، همراه با طرح اصول اکولوژیک مورد بررسی قرار گیرد. درپایان هرفصل نیز خواننده با تعدادی سؤال روبه‌رو می‌‌‌‌شود که آزمونی فردی برای درک موضوع مطرح‌شده براساس اطلاعات ارائه‌شده در همان فصل است. این کتاب همچنان که از نامش بر می‌آید تلفیقی است از دو دیسیپلین بوم‌شناسی و محیط‌زیست. نویسنده کتاب مدعی است که در آن به 50 سوال مهم اکولوژی پاسخ داده است. و مراد از آن سوالاتی است که اعضای انجمن زیست شناسی بریتانیا به عنوان مهمترین مسائل نظری اکولوژی مطرح نموده‌اند.
با مطالعه این کتاب خواننده با مجموعه‌ای از مفاهیم کلیدی اکولوژیک آشنا خواهد شد که نحوه عملکرد محیط‌زیست را تشریح نموده و قادر است نشان دهد که چگونه ممکن است بتوان محیط پیرامون را به شیوه‌ای بهتر وعاقلانه‌تر مدیریت نمود.

 

فهرست مطالب
1. زیست‌سپهر : تعامل جهانی زمین، هوا و آب
2. غذا، انرژی و تغذیه
3. پایداری اکوسیستم و آلودگی شیمیایی
4. پراکنش گونه‌ها و تغییرات اقلیمی
5. رشد و کنترل جمعیت
6. تنوع زیستی و غنای گونه‌ای
7. حفاظت و مدیریت حیات وحش
8. تهاجم بیولوژیک، رقابت و آشیان اکولوژیک
9. مفاهیم مهم در اکولوژی و مسایل جهانی محیط‌زیست

نظرات 1 + ارسال نظر
واحه 26 مهر 1387 ساعت 07:28 ب.ظ http://oasis77.blogfa.com/

مطلب شما را در مورد نهنگهای قاتل خواندم، خیلی جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد