مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

حشره ای به اندازه دست، رکورد دار دراز ترین حشرات

article-1078221-0224E4D0000005DC-27.jpg Chan's megastick picture by tarahomi

در دنیای حشرات چوبک مانند، این حشره ملکه جنگل محسوب می شود. درازی آن به اندازه غیرمعمول ۵۵/۸۸ سانتیمتر می رسد و آن را بلندترین حشره چوبک مانند دنیا تبدیل می کند. نام این حشره بزرگ چوبک مانند، چان می باشد. در جنگلهای بارانی بورنئو بوسیله یکی از علاقمندان این حشرات کشف شده است و در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می گردد. این حشره تقریباً ۱/۵ سانتیمتر از گزارشات قبلی بلندتر است و بنا بر نظر کارشناسان بزرگترین گونه ای است که تا کنون کشف شده است.

این نمونه کشف شده یک حشره ماده است که توسط یک مجموعه دار غیرحرفه ای بمدت 10 سال نگهداری شده است. مالک این نمونه اطلاعی از اهمیت این نمونه نداشته است تا اینکه یک حشره شناس به نام "داتوک چان چو لون" (Datuk Chan Chew Lun) آن را در مجموعه این فرد دید و بعنوان یک گونه جدید شناسایی نمود.

بیولوژی و نحوه زندگی آن تقریباً ناشناخته است و احتمالاً در بلندترین قسمت تاج  جنگلهای بارانی که مکانی سخت برای زندگی است، بسر می برد.


article-0-022404BF000005DC-492_468x.jpg Chan's megastick picture by tarahomi

بدن این نمونه بدون پاها ۳۵/۵ سانتیمتر است و علاوه بر این تخم های این حشره در دنیای حشرات منحصر بفرد است. سایر حشرات چوبک مانند دارای تخم هایی به اندازه ۰/۵ سانتیمتر هستند که هر تخم بصورت تک تک در هوا رها می شود تا توسط جریان باد به درختان دور دست تر حمل شود و در نتیجه نوزاد سر برآورده از تخم از درخت دیگری بالا رود و با والدینش به رقابت غذایی برنخیزد.


article-0-016595650000044D-250_233x.jpg Chan's megastick picture by tarahomi

تا کنون 3000 گونه از حشرات چوبک مانند شناسایی شده اند که عمدتاً در جنگلهای گرمسیری و زیر این ناحیه زندگی می کنند. این حشرات در طول روز می خوابند و در شبها از برگها تغذیه می کنند. شکل این حشرات باعث پنهان ماندنشان از دید پرندگان و شکارگران اصلی آنها می شود.


منبع:

http://www.mailonsunday.co.uk/sciencetech/index.html

http://news.yahoo.com/s/ap/20081017/ap_on_sc/sci_britain_very_long_bug


نظرات 2 + ارسال نظر
reza 27 مهر 1387 ساعت 04:13 ب.ظ

قشنگ بود.اما حشره رو بی خیال در مورد خوانومه یه پست بنویس

محسن 29 دی 1387 ساعت 12:29 ب.ظ

سلام خیلی خوب بود .من رشتم گیاهپزشکیه راجع به حشراتم خیلی زیاد توی این رشته بحث میشه اگه علاقه داری که چیزای زیادی راجع به حشرات بدونی سوالاتت و برام ایمیل کن .
امید وارم همیشه باعث تعجب باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد