X
تبلیغات
رایتل
14 آبان 1387 ساعت 09:10 ق.ظ

خاکریزی در خلیج چابهار به منظور ساخت اسکله های جدید برای بندر شهید بهشتی که با خشکاندن بیش از 400 هکتار از دریا همراه خواهد بود ، بار دیگر از توسط سازمان بنادر و کشتیرانی از سر گرفته شد .

این در حالی است که سازمان محیط زیست تاکنون چندین بار مانع از ادامه عملیات مجری طرح در منطقه مرجانی چابهار شده است و در آخرین تواقفات صورت گرفته نیز‌ قرار شده بود که مجری طرح، با نظارت سازمان محیط زیست انتقال مرجانها را از منطقه چابهار به نقطه دیگر انجام دهد اما بی توجه به این تواقفات در هفته های گذشته، روزانه دهها تن خاک در دریا تخلیه شد که حیات تنها لکه مرجانی خلیج چابهار را به شدت در تنگنا قرار داده است.

امید صدیقی، ‌مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان محیط زیست در گفتگو با سبز پرس با اعلام این مطلب گفت:‌ سازمان بنادر و کشتیرانی قول داده بود تا زمانی که ضمانت نامه بانکی برای انتقال مرجانهای چابهار را ارائه نکرده،‌ پروژه را آغاز نکند اما در بازدید روز 5 شنبه متوجه شدیم که کار نزدیک به یکماه است که بار دیگر شروع شده و نزدیک به دو سوم منطقه را خاکریزی کردند تا دایک را جلو برند که به طور حتم جلوی این اقدام را خواهیم گرفت .

وی افزود :‌ مجری طرح بعد از اینکه سازمان مانع از ادامه عملیات عمرانی شد پیشنهاد انتقال مرجانهای خلیج چابهار را مطرح کرد که پس از بررسی موضوع و نظر به اینکه این اقدام در دنیا صد درصد با موفقیت همراه نبوده ،‌ سازمان با این کار به صورت مشروط موافقت کرد و مجری موظف شد در قبال این نقل و انتقال یک ضمانت نامه بانکی بدهد که اگر مرجانها بعد از انتقال مردند و از بین رفتند این خسارت پرداخت شود اما اکنون اختلاف نظر بر سر مبلغ این ضمانت نامه است چون به اعتقاد ما مساحت منطقه مرجانی  بیش از 5 هکتار است که آنها این مساحت را بسیار کمتر عنوان می کنند .

وی افزود:  لذا قرار شده در این سفر با حضور کارشناسان دو طرف در یک عملیات غواصی مساحت منطقه به طور دقیق مشخص شود بعد از آن نیاز به ارزشگذاری مرجانها داریم که این کار زمان بر است و اگر مجری طرح حاضر به صبر نباشد، ‌باید بر اساس برآوردهای بین المللی مرجانها را ارزشگذاری کنیم و بعد از آن آنها می بایست یک ضمانت نامه بانکی بدهند . اما متاسفانه هنوز این روند طی نشده ،‌مجری مجددا خاکریزی به داخل دریا را شروع کرده که قطعا برخورد خواهیم کرد و طی روزهای آتی جلوی این کار را خواهیم گرفت .  

به گفته او کامون ها همچنان در حال انباشته کردن دریا از خاک هستند که تداوم این امر می تواند مرجانها را نابود کند . 

ساخت و سازهای غیر اصولی در اطراف اسکله‌های بندر شهید بهشتی، سبب افزایش میزان رسوبات و مرگ مرجانها شده است . 

در چند ماه اخیر ساخت و سازهای غیر اصولی در اطراف اسکله‌های بندر شهید بهشتی سبب قطع جریانات دریایی در داخل خلیج شده و این امر میزان رسوبگذاری در داخل خلیج را که زیستگاه اصلی مرجان‌هاست، افزایش داده است. از سوی دیگر ساخت موج‌شکن فرعی مابین اسکله شهید بهشتی و مخازن نفت اداره بنادر به مشکلات موجود دامن زده است.

این موج‌شکن فرعی به طول حدودا 800 مترکه از قائده موج‌شکن اصلی با زاویه 37 درجه شروع و با انحنای ملایمی به‌سمت هتل دریایی امتداد می‌یابد، احداث شده است که جریان آب را در منطقه رویش مرجان‌ها شدیدا کاهش داده و سبب افزایش میزان رسوبات در اطراف بوته‌های مرجانی و مرگ مرجانها شده است .

همچنین طی بررسی‌های انجام گرفته از طریق مشاهده مستقیم (عملیات غواصی)، ثبت و تحلیل اطلاعات، مشخص شده که در اثر عملیات لایروبی، گل و لای زیادی در منطقه رسوب کرده که این رسوبات به دلیل احداث موج‌شکن فرعی و در نتیجه کاهش چرخش جریان آب، در منطقه باقی مانده، به‌طوری‌که تا ارتفاع بیش از 5 سانتی‌متر از محل اتصال مرجان به بستر را پوشانده است.

پس از این رخداد مرجان‌ها در نقطه حساس خود (محل اتصال به بستر) زوگزانتلا‌های (جلبک‌های همزیست با مرجان) خود را از دست دادند و در نهایت در اثر امواج صوتی بسیار شدید حاصل از ضربات چکش‌های الکتریکی 60 تنی که جهت شمع‌‌کوبی پایه‌های اسکه به‌کار رفت، محل اتصال آبسنگ‌های مرجانی از بستر قطع شد. در مشاهدات مستقیم کارشناسان که طی چندین‌بار عملیات غواصی صورت گرفته این حالت اخیر در بیش از 60درصد از آبسنگ‌های مرجانی مشاهده شده است.  

منبع:سبز پرس

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo