مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مورچه ها در کنترل مدیریت ترافیکی از انسان ها توانا ترند

محققان با بررسی زندگی مورچه ها دریافتند که این جانداران در پیچیده ترین و شلوغ ترین شرایط، دچار گره خوردگی و ازدحام نشده و با هدایت یکدیگر به مسیر های جدید از قفل شدن مسیرهای عبور و مرور خود جلوگیری می کنند.

 محققان دانشگاه درسدن آلمان بر این باورند حشرات با هدایت موثر یکدیگر به جهت های مختلف در زیستگاه خود در مدیریت تجمع ها و ازدحام به نسبت انسانها از توانایی بیشتری برخوردارند.
در میان حشرات مورچه ها از بیشترین جمعیت برخوردار بوده و با داشتن 250 هزار سلول در مغز در میان دیگر حشرات از ظرفیت هوشی بالاتری برخوردارند.
به اعتقاد متخصصان با بررسی مورچه ها و زندگی آنها می توان یکی از بزرگترین معضلات زندگی مدرن بشر یعنی گره های ترافیکی جاده ها را حل کرد.
به منظور آزمایش چنین نظریه ای، محققان دو مسیر را از شربتی غلیظ و شیرین به پهنای مختلف ایجاد کردند که مسیر باریک تر به سرعت دچار ازدحام مورچه ها شد. اما هنگامی که یکی از مورچه ها در مسیر پر ازدحام قصد بازگشت به لانه را داشت با مورچه ای جدید برخورد کرد و سریعا وی را به مسیری جدید هدایت کرد.
مشاهدات نشان داد که مورچه ها درست قبل از تشکیل ترافیک و قفل شدن مسیر با هدایت یکدیگر به مسیر های تازه از تشکیل ازدحام جلوگیری می کنند.
محققان با شبیه سازی رایانه ای مسیرهای پیچیده تر و پر ازدحام تری از مورچه ها را طراحی کرده و دریافتند حتی در صورت هدایت مورچه ها به مسیری طولانی تر آنها خود را به راحتی و سرعت به منبع غذا می رسانند.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان در نظر دارند با استفاده از این مشاهدات، سیستمی را برای هدایت اتومبیل ها طراحی کنند تا اتومبیل ها بتوانند با ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک یکدیگر را از میزان و بار ترافیکی مطلع کرده تا از این طریق رانندگان اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود به گره های ترافیکی را به انجام برسانند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد