مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در شمال

در حالی که شنیده‌ها و اخبار منتشره حاکی است در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان مازندران،‌ بار دیگر بر ضرورت ساخت پالایشگاه و کارخانجات خودروسازی در این استان تاکید شده، بیش از 50 نفر از اساتید و محققان دانشگاه‌های منابع طبیعی تهران، ‌گرگان، گیلان، ‌ساری و... به همراه اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در تهران و ساری و نیز جامعه جنگلبانی ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر در اجرای برخی طرح‌های مخرب محیط ‌زیست و توجه بیشتر به تهدیدات زیست‌محیطی کشور به ویژه در مناطق شمالی کشور و نیز ارتقا جایگاه سازمان جنگل‌ها و مراتع به وزراتخانه شدند. موضوع استقرار صنایع آلاینده در سه استان شمالی در حالی مطرح می‌شود که طبق قوانین موجود و مصوبات قبلی دولت استقرار هرگونه صنایع آلاینده و نیز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در این سه استان ممنوع اعلام شده بود اما در دو، سه سال اخیر موضوع ساخت پتروشیمی در گلستان،‌ ساخت پالایشگاه در کنار تالاب بین‌المللی میانکاله و نیز پتروشیمی در گیلان از سوی دولت مطرح و پیگیری شده که با مخالفت کارشناسان محیط ‌زیست همراه شده است.

لذا محققان منابع طبیعی و محیط ‌زیست کشور و نیز جامعه جنگلبانی ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به احمدی‌نژاد می‌نویسند: «اینجانبان امضاکنندگان ذیل این درخواست، ضمن اذعان به اینکه کشور ایران برای پیشرفت، در مقطع زمانی حاضر به توسعه متوازن و اجرای پروژه‌های زیرساختی نیاز دارد، برای هر نوع همکاری و مشاوره پیرامون تصمیمات استراتژیک که به حفاظت بهتر از محیط‌های طبیعی منجر گردد، آمادگی خود را اعلام می‌نماییم. متاسفانه در سال‌های اخیر بر اثر تداوم و تشدید تخریب مزمن نیم‌قرن گذشته، اکوسیستم‌های شمال کشور به مرحله شکنندگی رسیده‌اند که یکی از نمادهای قابل درک آن برای عموم، روند فزاینده بلایای طبیعی است. در همین راستا از محضر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم دستور فرمایند درخصوص موارد مطروحه ذیل، اقدام لازم صورت پذیرد. بی‌شک توجه ماندگار و تاریخی دولت محترم به موضوع مهم محیط‌های طبیعی، برگ دیگری بر اوراق تاریخ پرافتخار ایران اسلامی خواهد افزود:
1- هر نوع فعالیت که ملازم با تخریب تدریجی یا آنی منابع آب، خاک، جنگل‌ها، مراتع، حیات‌ وحش، هوا و... باشد، ممنوع است و باید با معیارهای حفاظت سرزمین انطباق داده شود (به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.)
2- به منظور ساماندهی خدمات مورد نیاز و تعیین ضابطه برای تمامی فعالیت‌ها، در اسرع وقت، طرح آمایش سرزمین استان‌های شمالی در مقیاس تفصیلی تهیه و در سطح ملی به تصویب برسد.
3- با توجه به شدت صدمات و تغییرات سیمای طبیعی شمال کشور، از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی (اعم از مجاز و غیرمجاز) جلوگیری به‌عمل آید.
4- ساماندهی و خروج دام از جنگل‌های شمال (دام متحرک و دام کتول) ظرف زمان برنامه پنجم توسعه کشور به اتمام برسد.
5- تامین و جایگزینی سوخت‌های فسیلی برای روستاهای داخل و حاشیه جنگل ظرف برنامه پنجم انجام شود.
6- مرز منابع طبیعی (ملی) و مالکیت دولت، با ایجاد علائیم زمینی مرجع، نقشه‌های تفصیلی و اسناد رسمی تثبیت شود.
7- سازمان‌های متولی عملیات عمرانی، مطالعات پروژه‌های خود را پس از تطبیق با قوانین و مقررات حفاظت منابع طبیعی و محیط ‌زیست شروع نمایند و اجرای آنها منوط به تایید گزارش ارزیابی اثرات توسعه بر محیط ‌زیست گردد.
8- با خاطیان و متجاوزان به منابع و کسانی که ماموران و نیروهای جان برکف محافظ جنگل و محیط ‌زیست را تهدید یا مصدوم می‌کنند و نیز پرونده‌های قضایی، حسب عنایات ویژه ریاست محترم قوه‌قضائیه، برخورد سریع و قاطع صورت گیرد.
9- نیازمندی‌ها و امکانات پژوهشی و تحقیقات مرتبط با منابع طبیعی و محیط ‌زیست شمال کشور متناسب با نیاز منطقه، تعداد محققان و ظرفیت فعالیت دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی تامین گردد. همچنین برای جلوگیری از تغییر کاربری ایستگاه‌ها و عرصه‌های تحقیقاتی نیز مقررات لازم تعیین شود.
10-سازمان‌های متولی منابع طبیعی و حفاظت محیط ‌زیست متناسب با وظیفه‌مندی‌های قانونی، از اختیارات (جایگاه سازمانی در سطح استانی و ملی)، امکانات حفاظتی، نظارتی و نیروی کارشناسی کافی برخوردار شوند. در همین راستا جایگاه فعلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از معاونت وزارت جهاد کشاورزی به یک وزارت مستقل ارتقا یابد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر 26 آبان 1387 ساعت 09:44 ق.ظ http://www.iran.forum.st

سلام
اگه دوست داشتی بیا با هم بنویسیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد