مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آفریقا پاک‌کننده هوای زمین است

قاره افریقا بیشتر از انکه گازهای گلخانه‌ای در جو زمین منتشر کند این گازهای خطرناک را جذب می‌کند. نتایج تحقیقات برنامه جهانی کربوافریقا که پانزده موسسه آفریقایی و اروپایی و همچنین سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، را شامل می‌شود نشان داد گرچه آفریقا نیز به نوبه خود در انتشار گازهای آلاینده گلخانه‌ای در جو زمین نقش دارد اما واقعیت این است که این قاره بیشتر از آنکه گاز دی اکسید کربن در زمین منتشر کند این گاز خطرناک را که افت بزرگ لایه ازون است جذب می‌کند.

نتایج تحقیقات کربوافریکا نشان می‌دهد که سهم آفریقا در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین بیشتر از طریق آتش سوزیها و آلودگیهای زیست محیطی دیگر است و این قاره از مصرف سوختهای فسیلی تنها چهار درصد گاز گلخانه‌ای در جو زمین رها می‌کند.
جنگل‌زدایی و حوادثی از قبیل آتش‌سوزی در قاره آفریقا بیشترین نقش را در انتشار گازهای گلخانه‌ای در آفریقا دارد. ریکاردو والنتینی، کارشناس دانشگاه توسیا که به عنوان هماهنگ کننده در برنامه کربوافریکا فعالیت می‌کند خاطر نشان کرد نتایج مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که آفریقا نقشی کلیدی در سیستم آب و هوایی جهان ایفا می‌کند.
برنامه جهانی کربوافریکا در سال 2006 با یک اعتبار دو میلیون و 800 هزار یورویی که بخش تحقیقات کمیسیون اروپا تامین آنرا تقبل کرده بود، فعالیت خود را آغاز کرد.
ریکاردو والنتینی خاطر نشان کرد به نظر من آنچه بیش از همه حائز اهمیت می‌باشد اختلاف میزان انتشار و جذب دی اکسید کربن در قاره آفریقا است. وی افزود قاره افریقا با داشتن جنگلهای انبوه و بوته زارهای وسیع، نقش مهمی در پاکسازی هوا از طریق جذب گازهای گلخانه‌ای خطرناک به ویژه دی اکسید کربن ایفا می‌کند. والنتینی ادامه داد نتایج تحقیقات دقیق نشان می‌دهد که قاره آفریقا در واقع یک مخزن کننده بزرگ کربن است.
به این معنا که این منطقه بیش از آنکه دی اکسید کربن رها کند، آنرا جذب می‌کند و به این ترتیب در کاهش تراکم گازهای گلخانه‌ای در جو زمین و همچنین کاهش پیامدهای تغییرات ناگوار اب و هوایی بسیار موثر است. برنامه جهانی کربوافریکا با استفاده از یک شبکه اندازه‌گیری درصد گازهای آلاینده که در 11 کشور جنوب صحرای آفریقا راه‌اندازی کرده، در دو سال گذشته چرخه کربن را در این منطقه مورد ارزیابی قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد