مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

سرعت جنگل زدایی در منطقه آمازون

مقامات برزیل می گویند سرعت از بین رفتن جنگل های استوایی آمازون از چهار سال گذشته تا کنون، برای اولین بار افزایش یافته است.تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که 11 هزار و 968 کیلومتر مربع از جنگل آمازون از ژوئیه سال 2007 تا ژوئیه امسال، از بین رفته است که نشان دهنده افزایش چهار درصدی جنگل زدایی در مقایسه با سال قبل است.

دولت برزیل می گوید اگر چه این آمار نگران کننده است ولی چنانچه اقدامات لازم علیه قطع غیرقانونی درختان صورت نمی گرفت، وضعیت می توانست به مراتب بدتر باشد.

ظاهرا بالا بودن بهای چوب سبب شده که کشاورزان انگیزه بیشتری برای قطع درختان پیدا کنند.

در سه سال گذشته میزان قطع درختان در برزیل کاهش یافته بود ولی طبق آمار جدید اکنون این روند متوقف شده است.

گیلبرتو کامارا، یکی از کسانی که در تهیه این آمار دست داشته می گوید در نیمه دوم سال 2007 آتش سوزی های زیادی رخ داد که می توانست موجب افزایش بیشتر جنگل زدایی شود و از جهاتی سطح از بین رفتن جنگل ها در ابعاد نگران کننده ای نیست.

گری دافی، خبرنگار بی بی سی در سائوپولو، می گوید در اواخر سال 2007 و اوایل سال 2008 با توجه به احتیاج به زمین برای چراگاه و نیز کشت سویا، به نظر می رسید که جنگل زدایی یک بار دیگر در حال افزایش است.

دولت در واکنش به این موضوع تدابیری را برای جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان جنگل ها به اجرا درآورد و از جمله مامورین پلیس و بازرسان محیط زیست را مامور جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان کرد. کارلوس مینک، وزیر محیط زیست برزیل می گوید بدون یک چنین تدابیری، از بین رفتن جنگل ها می توانست گسترده تر باشد.

کارلوس مینک می افزاید که بسیاری انتظار داشتند جنگل زدایی 30 تا 40 درصد افزایش یابد ولی اقدامات دولت زیان وارده را محدود کرد.گروه های طرفدار محیط زیست از نزدیک وضعیت جنگل های آمازون را تحت نظر دارند تا مطمئن شوند اراده و امکانات مالی لازم برای حفاظت از منطقه آمازون وجود دارد.

 منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد