مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آلودگی های زیست محیطی نفس تخت جمشید را می گیرد

سد سیوند تهدیدی برای پاسارگاد محسوب نمی شود و در حقیقت تاثیرات مخرب آلودگی های زیست محیطی و آلاینده های ناشی از کارخانه ها و خودروها برای مجموعه تخت جمشید بیشتر و جدی تر از خطر رطوبت برای پاسارگاد است. پروفسور فرانچسکو کالی یری به ایرنا گفت: دلایل زیادی وجود دارد که اثبات می کند سد سیوند تهدیدی برای پاسارگاد نیست که از آن جمله می توان به عمق کم دریاچه سد سیوند (40 متر) اشاره کرد.
    

وی اضافه کرد: سد سیوند از دشت مرغاب به وسیله کوه از محوطه پاسارگاد جدا شده و رطوبت سد سیوند در فاصله زیادی از پاسارگاد در طرف دیگر کوه باقی می ماند.
    پروفسور کالی یری ادامه داد: نزدیک ترین نقطه دریاچه سد سیوند 5 کیلومتر با پاسارگاد فاصله دارد که در این منطقه عرض آن کم می شود و بیشتر شبیه به یک رودخانه است.
    این باستان شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه بولونیا در بخش دیگری از سخنان خود علاقه و دلبستگی عاطفی قوی مردم ایران به پیشینه باستانی خود را از مهم ترین ویژگی ها و تفاوت های باستان شناسی ایران با سایر نقاط جهان معرفی کرد.
    به گفته پروفسور کالی یری، دولت نیز در ایران حمایت های خوبی از فعالیت های باستان شناسی دارد و در حالی که در بسیاری کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اعتبارات دولتی باستان شناسی در حال کاهش است، دولت ایران بودجه های این بخش را افزایش می دهد و در مقام مقایسه نیز اعتبارات باستان شناسی در ایران از بسیاری کشورهای اروپایی نیز بیشتر است.
    وی همچنین در توضیحی درباره ویژگی محوطه های باستانی ایران اضافه کرد: تمام محوطه های باستانی کشف شده در ایران مرتبط با سیستم حکومتی وقت است و به عنوان مثال تخت جمشید یا آثار باستانی فیروزآباد و بیشاپور در استان فارس همگی دارای ارتباط با ارکان حکومت و امپراتوری زمان خودشان بوده اند.
    باستان شناس ایتالیایی عضو پروژه نجات بخشی پاسارگاد گفت: ایران به دلیل برخورداری از امپراتوری های بزرگ در طول تاریخ و همچنین تنوع فرهنگی و آثار ارزشمند تاریخی در دوره های مختلف از جمله هخامنشی، ساسانی و همچنین دوران پرافتخار پس از اسلام، همواره مورد توجه محافل باستان شناسی جهان بوده است. به گفته این کاوشگر محوطه های باستانی، باستان شناسان ایرانی نیز دارای توانمندی های بسیار ارزشمندی هستند و دانش آنها در علم باستان شناسی به روز و جدید است و در همکاری با سایر باستان شناسان جهان نیز بسیار متبحرانه عمل می کنند.
    پروفسور کالی یری به همراه بیش از 200 باستان شناس داخلی و خارجی دیگر از بیستم آذرماه برای شرکت در دهمین کنگره بین المللی باستان شناسی ایران در بندرعباس اقامت داشت. وی روز گذشته با سایرهمکاران خود طی یک سفر دریایی بر روی آبهای خلیج فارس از جزیره هرمز دیدن کرد و شنبه شب بندرعباس را ترک کرد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد