مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

درخت ها چوب می شوند، جنگل ها لاغر

جنگل های عظیم و پوشش گیاهی کره زمین پس از میلیون ها سال فعالیت، گاز کربنیک جو را کاهش داده و اکسیژن لازم برای زندگی حیوانات متکامل و انسان را تامین می کند. با این وجود 13 میلیون هکتار از جنگل های جهان سالانه از بین می رود و سیاره زمین با چالش هولناکی روبه رو است.

وسعت کل جنگل های جهان 4 میلیارد هکتار است که در برابر آن جنگل های شمال ایران آنقدر کم عرض است که حتی روی نقشه های پوشش گیاهی جهان قابل رویت نیست. در دوره معاصر در شمال ایران حدود 3 میلیون هکتار جنگل طبیعی وجود داشت که اکنون به کمتر از 2 میلیون هکتار کاهش یافته است.
    براساس آمار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی دهه آماری 65 تا 75 روزانه 40 هکتار از وسعت جنگل های شمال کاسته و جنگل زدایی شد.
    همچنین مطابق آخرین نتایج منتشره از طرح های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در سال 87 انجام شد، روزانه در 23 هکتار از مرزهای بالایی جنگل های شمال کشور عقب نشینی صورت می پذیرد و تعداد دام ها در آبخیزهای شمال حدود 3 برابر ظرفیت و میزان برداشت چوب 2 برابر میزان رویش و تولید سالانه این جنگل هاست.
    مسوول شورای هماهنگی شبکه زیست محیطی شمال کشور می گوید: متاسفانه آثار تلاش نیم قرن اخیر در بازسازی 300 هزار هکتار از جنگل های تخریب یافته شمال نامحسوس مانده است.
    افشین ابوطالبی معتقد است: براساس آمار یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، 2 هزار نفر نیروی حفاظتی موجود سازمان بسیار اندک است و حداقل به 13 هزار نفر نیروی مجهز و توانمند برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی کشور پهناور ایران نیاز است.وی اعتقاد دارد جنگل های هیرکانی علاوه بر ثروت طبیعی کشور، از مهم ترین سامانه های حیات وحش به شمار می آید. جنگل ها مانع تخریب خاک می شوند، زیرا در مقابل باد و آب مانند سدی عمل می کنند و مانع فرسایش آن با باد و بارندگی های شدید می شوند، در حالی که قطع درختان و نابودی جنگل ها سبب از دست رفتن قدرت نگهداری آب باران به وسیله گیاهان می شود و در نتیجه امکان ذخیره شدن آب در خاک از میان می رود.
    رئیس شبکه زیست محیطی شمال کشور در این رابطه به <جام جم> می گوید: عوامل متعددی مانند بی توجهی به ارزش ها و استانداردهای روز زیست محیطی و تنوع زیستی، ساماندهی نکردن مراکز جمعیتی جامعه محلی و مشاغل داخل و حاشیه جنگل ها، بهره برداری بی رویه و غیراصولی و کم بازده، بهره برداری غیرمجاز، قاچاق و کاربری های مغایر با معیارهای حفاظت جنگل ها را می توان از موارد موثر در تخریب وسیع این منابع ارزشمند برشمرد. 

 

جام جم

نظرات 3 + ارسال نظر

خوش به حالتون که مسافر طبیعتین...
صحبت از پژمردن یک برگ نیست.
وای جنگل را بیابان می کنند.

masnav 2 دی 1387 ساعت 05:23 ب.ظ http://www.masnav-a.blogfa.com

سلام دوست عزیز وبلاگ قشنگی داری به من هم یه سری بزن منتظر نظرت هستم خدا حافظ

مریم 2 دی 1387 ساعت 09:34 ب.ظ

با سلام
ممنون که جوابم رو دادین کمک زیادی بهم کردین خیلی ازتون متشکرم ... مطالب خیلی خوب و به درد بخوری گیرم اومد
موفق باشین
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد