مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دریاچه ارومیه هر روز آلوده به آمونیاک و آرسنیک می‌شود

در حالی که غالب اخبار محیط زیست، تحت تاثیر آلودگی هوای تهران قرار گرفته است، از ارومیه خبر می‌رسد، ورود پس آب صنعتی کارخانه‌های اطراف دریاچه، طبیعت بزرگ‌ترین دریاچه آب شور کشور را به صورت جدی تهدید می‌کند.
به گزارش جمهوریت، تخلیه پسآب کارخانه «کاوه سودا» که گفته می‌شود آلوده به آمونیاک و آرسنیک است، اکوسیستم این دریاچه را در معرض خطرات جدی قرار داده است. به رغم آنکه سازمان محیط زیست «کاوه سودا» را مکلف کرده است تا حوضچه‌های «ترسیب» خود را از محدوده دریاچه خارج کند، اما همچنان فعالیت‌های کارخانه بدون توجه به هشدارهای -نه‌چندان جدی- سازمان محیط زیست ادامه دارد. در حوضچه های «ترسیب»، آب شور دریاچه تخلیه می شود تا نمک موجود در آب پس از رسوب در حوضچه، در فرآیند تولید کارخانه مورد استفاده قرار گیرد.
شرکت صنایع شیمیایی کاوه سودا، به گفته  گردانندگان آن بزرگ‌ترین تولیدکننده کربنات سدیم سنگین و سبک در خاورمیانه است. این شرکت که یکی از واحدهای گروه صنعتی شیشه کاوه است، محصولات خام شرکت‌هایی از قبیل پاکنام، پاک‌‌وش، بهداد، پاکسان، تولی‌پرس و... را تامین می‌کند.
 گفته می‌شود گردانندگان این کارخانه نفوذ زیادی در منطقه دارند. چندی پیش نماینده مردم بناب در مجلس، به این گفته‌ها واکنش نشان داده و در جلسه شورای شهر بناب گفته بود: «برخی در بیرون طوری وانمود می کنند که در پشت سر کاوه سودا قدرتی وجود دارد که همه جانبه از این کارخانه دفاع می‌کند و دولت، مردم و نمایندگان مجلس کاری از دستشان برنمی آید اما هرگز مسئله به این نحو نبوده و اخطارهای شدیدی هم از سوی محیط زیست صادر شده است و رسانه و خبرگزاری‌ها نیز پی‌گیر مسائل مرتبط با این کارخانه هستند تا سلامتی مردم به خطر نیافتد.» با این حال صحبت‌هایی از این دست نشان از آن دارد که بازار حرف و حدیث درباره پشت‌پرده فعالیت‌های این کارخانه داغ بوده است.
 مردم روستایی منطقه نیز چندین بار به فعالیت این کارخانه اعتراض کرده بودند. برپایی تجمع در اعتراض به عبور روزانه 200 کامیون از جاده‌های خاکی روستا در اوایل تابستان امسال از جمله اعتراض‌های مردمی به فعالیت‌های کاوه سودا بوده است. اهالی روستای چلقایی نیز چندی پیش مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به آلودگی آب شرب روستا و مشکل فاضلاب کارخانه کاوه سودای مراغه به مسوولان آذربایجان غربی مطرح کردند و خواستار اقدام عملی و عاجل آنان در ارتباط با حل این مشکل اساسی و بزرگ شدند.
 با این حال عکس‌العمل مسئوولان سازمان محیط زیست به این قضیه هم قابل توجه بوده است. دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست این خبر را تکذیب می‌کند. تشکل‌های زیست‌محیطی آذربایجان‌غربی با ارسال نامه‌ای خواستار اقدام جدی در این زمینه شده‌اند. فاطمه واعظ جوادی، رئیس کم حرف سازمان محیط زیست هم در سفر هفته گذشته خود به اصفهان اشاره کوچکی به این قضیه کرده و گفته بود: « درحال حاضر طرح مدیریت دریاچه ارومیه با عنوان مدیریت جامعه دریاچه ارومیه طراحی شده است که اکنون برنامه اجرایی آن در حال اجراست. به کارخانه کاوه سودا هم فرصت یک ساله داده شده که این آب را از دریاچه ارومیه گرفته و در حوضچه‌های تبخیری قرار دهد.»
 با این حال اگرچه معاون رئیس‌جمهور مدعی است که «تا کنون در این خصوص مسامحه ای  صورت نگرفته است» اما همچنان آلاینده‌های شیمیایی داخل دریاچه ارومیه تخلیه می‌شوند. همانطور که خود واعظ جوادی هم گفته بود:‌ «البته آنها نیز خوب عمل نمی‌کنند؛ چنانچه تا کنون برخی از حوضچه‌های آنان ایزوله نشده و پساب، مستقیم به دریاچه ریخته می شود.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد