مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

اسیدی شدن دریاها دریازیان را نابود می کند

یک دانشمند سرشناس بریتانیایی هشدار داده که مازاد دی اکسید کربن در جو که به دلیل فعالیت های بشر ایجاد شده، آب دریاها را به شدت اسیدی و دریازیان را با خطر نابودی مواجه کرده است.

دکتر کرول ترولی از آزمایشگاه دریازیان پلیموت انگلستان، می گوید درک این که موجودات زنده دریاها چگونه این محیط اسیدی را تاب خواهند آورد، غیرممکن است اما بیم آن می رود که بسیاری از دریازیان منقرض خواهند شد.

محققان می گویند از زمان انقلاب صنعتی، دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های بشر، اسیدیته آب دریاها را سی درصد افزایش داده است. آنها می گویند میزان اسید آب دریاها در پانصد هزار سال گذشته بی سابقه بوده است.

این مشکل بدتر خواهد شد چون بنا به محاسبات و پیش بینی های بسیاری از محققان، میزان گازهای گلخانه ای در قرن بیست و یکم بیشتر خواهد شد.

خانم ترولی می گوید: "من از سرنوشت اکوسیستم اقیانوس ها بیم دارم. این اکوسیستم در حال حاضر فعال و متنوع است اما من معتقدم از آنجایی که تغییری که در محیط اقیانوس ها ایجاد شده، از زمان دایناسورها بی سابقه بوده است، دریازیان انقراض گسترده ای خواهند داشت."

این محقق افزود: "انقراض گسترده دریازیان ممکن است تاثیر منفی بر زنجیزه غذایی بگذارد. خیلی مهم است که ما هر چه سریعتر میزان تصاعد دی اکسید کربن را کاهش دهیم."

دکتر ترولی در کنفرانس تغییر آب و هوا که در کپنهاک برگزار شده است، ریاست جلسه گفتگو و بررسی اسیدی شدن دریاها را برعهده خواهد داشت.


عصر آزمایش

مشکل اسیدی شدن آب دریاها برای آن دسته از دریازیان وخیم تر است که پوشش آهکی دارند.

آزمایش ها نشان داده است که اگر تصاعد دی اکسید کربن بر همین منوال ادامه یابد جمعیت ستاره های دریایی تا قبل از پایان این قرن منقرض خواهد شد.

اما صدف ها کمتر در معرض خطر انقراض قرار دارند و صدف های کشت شده بهتر از صدف های وحشی باقی خواهند ماند.

به باور پروفسور اندی واتسون از دانشگاه ایست انگلیای انگلستان، تغییر آب و هوا و زیاده روی در ماهیگیری ممکن است قبل از این که اسیدیته آب، دریازیان را از بین ببرد، آنها را منقرض کند.

او افزایش دی اکسید کربن در محیط زیست به دلیل فعالیت های بشر را محکوم کرد اما به این نکته نیز اشاره کرد که اسیدیته آب دریا به طور طبیعی بالا و پایین می رود.

پروفسور واتسون همچنین گفت این احتمال را باید مد نظر قرار داد که دریازیان به مرور خود را با بالا رفتن اسیدیته آب منطبق کنند و به زیست خود ادامه دهند.

او گفت در بسیاری از آزمایش هایی که در حال حاضر صورت می گیرد دی اکسید کربن و اسیدیته آب به طور ناگهانی افزایش داده می شود: "البته در طبیعت چنین اتفاقی نمی افتد و تغییر به طور تدریجی رخ می دهد."

با این حال اطلاعاتی که دانشمندان در جزیره "ایشا" جمع آوری کرده اند به آنها ثابت کرده است که بسیاری از دریازیان با تغییرات محیط زیست خود منطبق نمی شوند. آب دریا در اطراف این جزیره هزاران سال است که بیش از حد متعارف اسیدی شده و دلیل آن انفجارهای آتش فشانی بوده است. محققان متوجه شده اند که دریازیانی که در آزمایشگاه اسیدیته آب را در کوتاه مدت تاب آورده اند در آب های ایشا اصلا بقا نیافته بودند و اثری از آنها نبوده است.

محققان می گویند اگر تحقیقاتی که در این جزیره صورت گرفته است تصویری دقیق از آینده اقیانوس ها باشد، دریازیانی که پوشش های آهکی دارند، سرنوشت جالبی نخواهند داشت.

دکتر جیسون هال-اسپنسر از دانشگاه پلیموت می گوید: "وقتی یک اکوسیستم پیچیده مختل شود، پیش بینی آینده آن غیرممکن است."

مطالعه اسیدی شدن اقیانوس ها علم جدیدی است و محققان در ابتدا مطمئن نبودند که این مشکل تا چه حدی جدی است. اما آنها اکنون از آن به عنوان "یک مشکل دیگر که نتیجه افزایش دی اکسید کربن در محیط زیست است"، یاد می کنند.


منبع:بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد