مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کوتوله ها 'گونه تازه ای از انسان هستند'

دانشمندان شواهد بیشتری یافته اند از این که اسکلت "کوتوله" اندونزیایی به گونه تازه ای از انسان تعلق دارد.به گفته دانشمندان این موجود یک متری (سه فوتی) و 30 کیلوگرمی احتمالا تا هشت هزار سال قبل در جزیره اندونزیایی فلورز می زیست.

از زمان کشف بقایای این موجود، پژوهشگران درگیر جدالی سخت درباره هویت این موجودات ریز اندام بوده اند.دو مقاله علمی که در نشریه "نیچر" چاپ شده اکنون از این نظر پشتیبانی می کنند که این یک گونه کاملا جدید انسانی بوده است.

تیمی که بقایا را در غار لیانگ بوا در فلورز کشف کرد استدلال می کند که این موجود متعلق به گونه "هومو فلورسینسیس" (Homo floresiensis) - یعنی مجزا از گروه هومو سیپینز (Homo sapiens) است که انسان به آن تعلق دارد.

آنها می گویند که این "کوتوله ها" (Hobbits) از اعقاب یک گونه ماقبل تاریخ انسانی - شاید هومو ارکتوس - باشند که بیش از یک میلیون سال قبل به این جزیره جنوب شرقی آسیا رسیدند.

این محققان و بسیاری دیگر از دانشمندان ادعا می کنند که طی سالیان طولانی، اندام این موجودات به احتمال زیاد طی یک فرآیند انتخاب طبیعی موسوم به "انقباض جزیره ای" کوچکتر شد.

با این حال برخی محققان استدلال کردند که این نظریه نمی تواند اندازه مغز این موجود که 400 سانتیمتر مکعب به اندازه شامپانزه است - یک سوم مغز انسان مدرن - را توضیح دهد.


نظریه بیماری

این به گفته آنها یک معماست زیرا به نظر می رسد که این موجودات ابزارهای پیچیده سنگی ساخته بودند.آنها گفتند که کوتوله ها احتمالا بخشی از یک گروه مدرن از انسان ها با مغز غیرعادی کوچک بوده اند.

یک تیم تحت هدایت ویلیام جانگرز از دانشگاه استونی بروک در آمریکا بقایای پای این کوتوله را تحلیل کرد.این تیم دریافت که این پا از برخی جهات به طرز خارق العاده ای شبیه پای انسان است. انگشت بزرگ موازی سایر انگشت هاست و حالت مفصل ها به آن امکان کش دادن انگشتان به هنگام افتادن وزن کامل بدن روی پا را می دهد، خصوصیتی که در سایر پستانداران عالی یافت نمی شود.

اما از جهات دیگر، پا کاملا بدوی است. کف پای این موجود بسیار بلندتر از انسان امروزی است و انگشت بزرگ آن بسیار کوچک است. سایر انگشتان پا بلند و قوسدار هستند و ساختار آن در زمینه تحمل وزن شبیه شامپانزه است.

بنابراین براساس این نظریه یا این کوتوله ها در طول زمان بدوی تر شده اند - که سناریویی بعید است - یا باید حتی در دوره ای قدیم تر از خانواده انسان منشعب شده باشند.

در یک مطالعه دیگر، النور وستون و آدریان لیستر از موزه تاریخ طبیعی لندن فسیل های چندین گونه اسب آبی کهن را بررسی کردند. آنها سپس این فسیل های کشف شده در جزیره ماداگاسکار را با فسیل های آفریقایی که از آنها تکامل یافته بودند مقایسه کردند.

دکتر وستون فسیل شناس موزه تاریخ طبیعی لندن گفت: "این احتمال هست که جمجمه هومو فلورسینسیس متعلق به هومو ارکتوس باشد که در اثر زندگی در جزیره کوچک شده است نه این که، چنان که اشاره شده، یک فرد غیرعادی یا گونه ای باشد که جداگانه تکامل یافته است."

وی افزود: "بررسی اسب های آبی کوتوله ماداگاسکار که مغز آنها نسبت به جثه خیلی کوچک است، نشان می دهد که همین موضوع ممکن است برای هومو فلورسینسیس صادق باشد و اینکه این وضع نتیجه انزوا در جزیره است."


منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد