مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

والها برای تعیین عمق از پژواک سازی بهره می گرفتند

map of whales
 

والهاToothed whales) ) با توجه به قدرت پژواک سازی، ممکن است دارای توانایی غواصی در اعماق باشند. والهای ابتدایی، ناتیلوس هاnautiluse) ) و اسکوئیدها ((squid را که تنها در تاریکی به سطح آب  می آمدند را شکار می کردند؛ برای به دست آوردن این مهمانی شبانه، اجداد والهای امروزی برای یافتن شکار توسط پژواک سازی، تکامل یافته بودند.

 دیوید لیندبرگ و نیکولاس پینسون از دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقدند که سابق بر این، این سازش،  به والها اجازه می داده است که نرم تنان را در درون  اعماق جوهرشان(جوهری که برای استتار و فرار از شکارچی از خود دفع می کنند.م) در طول روز تعقیب کنند.

محققان نتیجه گیری خود را پس ازتحلیل فسیلهای والها و یافتن وجود استخوانها، مخصوصا سازش یافته شده برای هر صفت، ترسیم می کنند. والهای ابتدایی مربوط به الیگوسن((Oligocene- 34 تا 23 میلیون سال قبل- دارای استخوانهای مربوط به پژواک سازی بوده اند، اما این استخوانها آنها را برای غواصی در اعماق کمک نمی کرده است.

منبع: New Scientist magazine, 11 August 2007, page 16

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر محمد ملوندی 20 دی 1386 ساعت 12:13 ب.ظ

آیا از این سیستم برای شناسایی اطراف هم استفاده می کنند؟

سلام
این یک فرضیه است و هنوز مطالعات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد ولی بصورت منطقی اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد در تشخیص محیط هم کاربرد دارد.

یک دانشجو 21 دی 1386 ساعت 12:01 ق.ظ http://www.sciencechatforum.com

وجود و پی بردن به چنین سیستم های پیشرفته ای واقعا لذت و کیف زیادی دارد.
آدرسی که درج می کنم یک برد (تابلو اعلانات) اینترنتی است به زبان انگلیسی من که بسیار از آن استفاده کردم. حیف دیدم به شما که استادمان هستید و دیگر خوانندگان وبلاگ معرفی نکنم.(البته اگر تا کنون نشنیده با شید)
امیدوارم در این سایت عضو شده و از خدمات آن استفاده کنید.
(کلروپلاستchloroplaste)

از توجه شما و معرفی این سایت بسیار سپاسگزارم. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد