مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

نظریه انقراض دایناسورها تغییر کرد

بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان داد، تغییرات آب و هوایی که منجر به مرگ دایناسورها شد از برخورد شهاب سنگ با زمین به وجود نیامده بلکه به دلیل فعالیت کوه آتشفشان شبه قاره هند بوده است.
به گزارش میراث آریا(chtn)، گرتا کلر، استاد زمین شناسی دانشگاه پرینستون گفت: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد انقراض بزرگ دایناسورها و برخورد شهاب سنگ با زمین در دو دوره متفاوت صورت گرفته است. وی افزود: برخورد شهاب سنگ با زمین در منطقه یوکاتان(Yucatan) مکزیک، حدود 300 هزار سال پیش از انقراض بزرگ بوده و ازاینرو نمی‌توان آنرا دلیل نابودی دایناسورها دانست. به عقیده دانشمندان، انقراض دایناسورها از لحاظ تاریخی با فعالیت آتشفشان بزرگ دکان(Deccan) در شبه قاره هند همزمان بوده و به احتمال فراوان، این امر موجب از بین رفتن دایناسورها شده است.

هفتمین تالاب بین المللی جهان خشک شد

تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان رو به نابودی است و تقریبا به طور کامل خشک شده است. دکتر زمان شاه محمدی، رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون گفت: اکنون، اغلب بخش های تالاب هامون خشک شده و بارندگی های محدود چند روز اخیر نیز در آبگیری آن مؤثر نبوده است. وی ادامه داد: این تالاب برای ساکنان رنج دیده از سال ها خشکسالی از اهمیت زیادی بر خوردار است. 
    

ادامه مطلب ...

آلودگی های زیست محیطی نفس تخت جمشید را می گیرد

سد سیوند تهدیدی برای پاسارگاد محسوب نمی شود و در حقیقت تاثیرات مخرب آلودگی های زیست محیطی و آلاینده های ناشی از کارخانه ها و خودروها برای مجموعه تخت جمشید بیشتر و جدی تر از خطر رطوبت برای پاسارگاد است. پروفسور فرانچسکو کالی یری به ایرنا گفت: دلایل زیادی وجود دارد که اثبات می کند سد سیوند تهدیدی برای پاسارگاد نیست که از آن جمله می توان به عمق کم دریاچه سد سیوند (40 متر) اشاره کرد.
    

ادامه مطلب ...

در اهمیت ارنست مایر

ارنست مایر (Ernst Mayr) که در پنجم ژوئیه 1904 در کمپتن در جنوب آلمان به دنیا آمد، در سوم فوریه 2005 در سن نوح‌مانند 100 سالگی در بدفورد نزدیک کمبریج در ماساچوست ایالات متحده در کمال آرامش درگذشت. مایر به گواهی همکارانش در دانشگاه هاروارد، استفن جی گولد فقید و ادوارد ویلسون، نه تنها بزرگ‌ترین زیست‌شناس تکاملی قرن بیستم بلکه حتی بزرگ‌ترین زیست‌شناس آن در کل بود. توماس هنری هاکسلی به خاطر مبارزاتش در راه پذیرش ایده‌های داروینی از همان ابتدای درگیری‌ها در چند دهه پایانی قرن نوزدهم به «بولداگ داروین» معروف شد. ارنست مایر نیز به همین ترتیب به خاطر ترویج و انتشار فرضیه‌های داروین در سرتاسر قرن گذشته «حواری داروین» یا «داروین قرن بیستم» نامیده شده است.

ادامه مطلب ...

21 گونه حیوان در معرض انقراض هستند

سازمان ملل با اعلام این‌که 21 گونه حیوان در خطر انقراض هستند، اسامی یوزپلنگ وحشی، سه خانواده از دلفین‌ها و کرکس مصری را به لیست حیوانات در حال انقراض اضافه کرد.
بر اساس این گزارش 6 گونه پرنده نیز در معرض خطر انقراض قرار دارند که باید از آن‌ها حفاظت شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنین سال آینده را باید «سال گوریل‌ها» نامید و باید اقدامات مؤثری برای حفاظت از این حیوان انجام شود زیرا که نسل این حیوان نیز در معرض تهدید است.
بر اساس این گزارش چندین نوع کوسه نیز در لیست حیوانات در حال انقراض دیده می‌شوند که یکی از گونه‌های در معرض خطر کوسه‌ای است که در دریای مدیترانه زندگی می‌کند و جمعیت این حیوان بر اثر شکار 96 درصد کاهش داشته است.
سازمان ملل همچنین درباره آلودگی صوتی دریاها که بر اثر مانورهای نظامی و عبور کشتی‌ها هشدار داد و اعلام کرد: صداهای مختلف بر روی پستانداران دریایی همانند وال‌ها و دلفین‌ها تأثیر به سزایی می‌گذارد.

۱۶ آذر روز دانشجو

«اگر اجباری که به زنده ماندن دارم نبود ، خود را در برابر دانشگاه آتش می‌زدم ، همان‌جایی که بیست و دو سال پیش ، « آذر » مان ، در آتش بیداد سوخت ، او را در پیش پای « نیکسون » قربانی کردند!

این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته اند ، هنوز از تحصیلشان فراغت نیافته اند ، نخواستند - همچون دیگران - کوپن نانی بگیرند و از پشت میز دانشگاه ، به پشت پاچال بازار بروند و سر در آخور خویش فرو برند. از آن سال ، چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند ، اما این سه تن ماندند تا هر که را می آید ، بیاموزند ، هرکه را می‌رود ، سفارش کنند. آنها هرگز نمیروند ، همیشه خواهند ماند ، آنها « شهید » ند. 

این « سه قطره خون » که بر چهره ی دانشگاه ما ، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می توانستم این سه آذر اهورائی را با تن خاکستر شده ام بپوشانم ، تا در این سموم که میوزد ، نفسرَند!
اما نه ، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم.»


دکتر علی شریعتی

سرعت جنگل زدایی در منطقه آمازون

مقامات برزیل می گویند سرعت از بین رفتن جنگل های استوایی آمازون از چهار سال گذشته تا کنون، برای اولین بار افزایش یافته است.تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که 11 هزار و 968 کیلومتر مربع از جنگل آمازون از ژوئیه سال 2007 تا ژوئیه امسال، از بین رفته است که نشان دهنده افزایش چهار درصدی جنگل زدایی در مقایسه با سال قبل است.

ادامه مطلب ...

درنا


شعر زیبای زیر توسط آقای حمیدرضا شیرعلی در بخش نظرات به یادگار گذاشته شده است، از توجه ایشان تشکر می کنم.


دیده تا بر رقص بی مانند ِ درنا دوختم
زیستن را با همه شیرینی اش آموختم
راز زیبایی ِ خود را داشت می کرد آشکار
یا که شاید دیده ی زیباپسندم را شکار
نبض ِ هستی از تکاپویش عیان می گشت و من ،
در نهانگاهِ دلم می کاشتم صد نارون
آشنای بال و پرهای سپیدش می شدم
عاشق منقار سرخ و پر امیدش می شدم
یکه بود و صد هزاران دل به خود مشغول داشت
اینچنین گل ، هیچکس جز در بهار ِ دل نکاشت
سوره یی از آسمان ِ سرزمینی سرد بود
در دیار ِ سبز ما شعر ِ سفر را می سرود
یادگار ِ پاکِ درناهای دیگر بود او
دیدمش که می کند یاران ِ خود را جست و جو
« باز می آید » به او گفتم اگر ز اینجا رود
گفت اگر با خاطری خوش از دیار ِ ما رود
راستی مهمان نوازی گر عجین با خون ِ ماست
میزبان ِ خوبِ این درنای بی همتا کجاست ؟
یافتم ، آن میزبان حس ِ طبیعت دوستی است
دوستی با عمر ِ درنای مهاجر که یکی است

.............................................................

حمیدرضا شیرعلی ( مهرآیین )
تهران / آذر 1387

http://www.ardibehesht.persianblog.ir

آفریقا پاک‌کننده هوای زمین است

قاره افریقا بیشتر از انکه گازهای گلخانه‌ای در جو زمین منتشر کند این گازهای خطرناک را جذب می‌کند. نتایج تحقیقات برنامه جهانی کربوافریقا که پانزده موسسه آفریقایی و اروپایی و همچنین سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، را شامل می‌شود نشان داد گرچه آفریقا نیز به نوبه خود در انتشار گازهای آلاینده گلخانه‌ای در جو زمین نقش دارد اما واقعیت این است که این قاره بیشتر از آنکه گاز دی اکسید کربن در زمین منتشر کند این گاز خطرناک را که افت بزرگ لایه ازون است جذب می‌کند.

ادامه مطلب ...

شناسایی مولکول قند در دور افتاده ترین مناطق کهکشان راه شیری

اخترشناسان مولکول قند ارگانیکی را در منطقه ای از کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند که ارتباط مستقیمی با پیدایش حیات اولیه دارد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، منطقه ای که این مولکول شناسایی شده جایی است که امکان وجود سیارات قابل سکونت دور از ذهن نیست.
تیمی از اخترشناسان بین المللی در دانشگاه کالج لندن با استفاده از تلسکوپ رادیویی IRAM در فرانسه به شناسایی دقیق این مولکول در منطقه ای از فضا پرداختند که حدود 26 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. در این منطقه از فضا انبوهی از ستارگان وجود دارند و از این رو اخترشناسان از احتمال وجود سیارات قابل سکونت در آن خبر می دهند.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، پیش ازاین نیز نشانه هایی از این مولکول که glycolaldehyd نام دارد در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی شده بود، جایی که در مقایسه با سایر نقاط این کهکشان شرایط محیطی بسیار خشنتر است. اخترشناسان اکنون و به لطف شناسایی این مولکول در منطقه ای دور دست از کهکشان راه شیری معتقدند که تولید این مولکول کلیدی برای تداوم حیات در سراسر کهکشان راه شیری امکانپذیر است. اخترشناسان امیدوارند که در آینده دانش بشری به شناسایی سیاراتی قابل سکونت و حیات در چنین مناطقی نائل شود.

آرامگاه بوذرجمهر قاینی (بزرگمهر قاینی)

حکیم بوذر جمهر قاینی سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می کرده است. وی به زبان فارسی و عربی سخن می گفته و از وی اشعار و قصیده هایی به جای مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی بر خوردار است. بوذر جمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و در اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی در گذشت. مقبره حکیم بوذر جمهر در فاصله چهار کیلومتری جنوب غربی شهر قاین و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر قرار دارد. بنای مقبره از بناهای قرن ششم و هفتم هجری است به فرم چلیپایی و با معماریی بسیار زیبا ساخته شده است. مصالح اصلی در ساخت بنا سنگ گچ و آجر است.
درخت بنه 700 ساله ای نیز در کنار این مقبره وجود دارد که به زیبایی اثر افزوده است.
PB240117-1.jpg Boozar Jomhor picture by tarahomi
-
ادامه مطلب ...

پستاندار غیربومی توازن طبیعی گیلان را تهدید می‌کند

Raccoon.jpg Raccoon picture by tarahomi


پستاندار غیربومی کوچکی به نام راکون با تهاجم به توازن طبیعی غرب‌گیلان، جایگاه اکولوژیک بسیاری از پستانداران دیگر را اشغال کرده است. به گزارش ایرنا، محمود فرج پور روز گفت: گونه غیربومی راکون متاسفانه به اشتباه یا به عمد درسال‌های گذشته توسط اشخاصی به استان گیلان وارد شده است و این پستاندار مهاجم هم اکنون چرخه پیچیده غذایی اکوسیتسم‌های بوته زار و جنگلی این استان را برهم زده است.

ادامه مطلب ...

ماهی‌خاویار ‏550 ‏کیلویی از دریای خزر صید شد

پس ازگذشت ‏10 ‏سال یک فیل ماهی خاویاری به وزن ‏550 ‏ کیلوگرم در سواحل لاریم شهرستان جویبار استان مازندران ازدریای خزرصید شد‏ محمود اسداللهی مدیرامور ماهیان خاویاری استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت‏: ‏صید این نوع ماهی درطی ‏10 ‏سال اخیر بی سابقه است و از این ماهی ‏73 ‏کیلوگرم خاویار استحصال شده است‏.‏
وی قد این ماهی صید شده را چهار متر و ‏18 ‏سانتیمتراعلام کرد و ادامه داد‏: ‏سن ماهی نیز‏40 ‏سال برآورد شده است‏. اسداللهی درباره مقدارصیدماهیان خاویاری از خزر در مازندران گفت‏:‏ از ابتدای صید تاکنون ‏22 ‏تن ماهی خاویاری از دریای خزر در این استان صید شده است‏.‏
وی مقدار خاویار خالص استحصال شده از ماهیان خاویاری را یک هزار و ‏850 ‏کیلوگرم اعلام کرد و اظهار داشت‏:‏ براساس برنامه، سهم مازندران در استحصال خاویار ‏27 ‏درصد است که خوشبختانه تاکنون با افزایش ‏12 ‏درصدی این سهم به ‏39 درصدرسیده است‏.‏
مدیر امور ماهیان خاویاری مازندران به وجود توان بالقوه بالای تولید ماهیان خاویاری و استحصال خاویار در استان اشاره کرد و اظهارداشت‏: در صورت برنامه ریزی و ایجاد حوضچه‌های ویژه پرورش ماهیان خاویاری می‌توانیم در شرایط ایده‌آل سالانه تا حدود ‏50 ‏تن خاویار و‏ بیش از 500 ‏تن گوشت ماهیان خاویاری تولید کنیم‏.‏
وی با بیان اینکه تمامی مراحل تولید و استحصال و صادرات گوشت و خاویار استاندارداست، ادامه داد ‏99/5 ‏درصد خاویار استحصال شده استان صادر می‌شود‏.‏