مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

جوجه پنگوئن‌های مرده در سواحل برزیل

صدها جوجه پنگوئن که از سواحل یخ‌زده سرزمین قطبی جنوبگان رانده شده بودند در سواحل گرمسیری ریودوژانیرو در برزیل یافت شدند.  به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته ادواردو پیمنتا، مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ساحلی در شهر کابو فریو، بیش از 400 پنگوئن که اغلب آنها کم‌سن بوده‌اند، مرده در این منطقه یافت شده‌اند.

ادامه مطلب ...

گراز

Bayağı yaban domuzu እሪያ خنزیر بری বন্য বরাহ Senglar Αγριόχοιρος Apro Torc fiadhach חזיר בר Apro イノシシ 멧돼지 Villsvin Хъæддагхуы Dzik Mistreţ Кабан дикая свинья вепрь Divja svinja Vildsvin Cвиня дика Дикий кабан Дива свиня Divlja svinja Sus scrofa Wild Boar Sanglier Wildschwein Jabalí Prase divoké Divočák Sviňa divá Diviak obyčajný Cinghiale Wild Zwijn Vildsvin Villisika Vaddisznó Javali Metssiga Mežacūka Šernas


راسته زوج سمی‌ها حیوانات بزرگ علفخوار هستند. از این راسته در ایران دو زیر راسته خوک شکلان و نشخوارکنندگان وجود دارد. در زیر راسته خوک شکلان فقط تیره خوکها وجود دارند. حیوانات تیره خوک ، زوج سمی‌هایی هستند با بدنی سنگین و گردن و پاهای کوتاه. پوزه در آنها دراز بوده و به صفحه مسطح و برهنه و مرطوبی منتهی می‌شود که در آن سوراخهای بینی قرار دارد. چشمها نسبتا کوچک بوده و در عقب صورت واقع شده‌اند. گوشها نوک‌دار هستند و هر یک از پاها دارای 4 انگشت بوده و که فقط دو تای میانی روی زمین قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب ...

ماهی‌ها، راز پیدایش صوت موجودات را برملا کردند

دیرینه‌شناسان با مقایسه سیستم‌های عصبی مهره داران دریافتند که ماهی‌های باستانی اولین تولیدکنندگان صدا در میان دیگر جانوران و پستانداران بودند.

ادامه مطلب ...

دلفین‌ها نیز مانند انسان‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند

دلفین ها می‌توانند خود و تک تک دیگر اعضای گونه‌های مشابه را با هویت‌های مستقل تشخیص دهند آنها این کار را با استفاده از صدای سوت خاص هر دلفین انجام می‌دهد!

ادامه مطلب ...

دو گونه عنکبوت زیبا ـ گلستان

Araneus sp

P6300210.jpg Araneus sp. picture by tarahomi

 

Argiope bruennichi

P6300286.jpg Argiope bruennichi picture by tarahomi

 

صدها گونه پرنده‌ به دلیل تخریب زیستگاههای خود در معرض انقراض

گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی سان فرانسیسکو کرانیکل، تعداد مشاهده شده نوع مرغ دریایی و بلدرچین آمریکایی به میزان 90 درصد نسبت به دهه 1960 کاهش یافته است. دانشمندان علت اصلی کاهش تعداد این پرندگان را تخریب فزاینده زیستگاههای آنها می دانند. آنها معتقدند که افزایش بهای مواد غذایی و نیاز به سوختهای جایگزین فشار فراوانی بر مزارع کشاورزی که قبلاً به عنوان محل امن پرندگان تعیین شده بودند وارد کرده است.

ادامه مطلب ...

آبشار شیرآباد ـ گلستان

آبشار شیرآباد در 30 کیلومتری شهر گنبد کاووس و در نزدیکی شهر خان ببین قرار داشته و در دل جنگلی بسیار زیبا واقع شده است.

P6300224.jpg Shirabad Waterfall picture by tarahomi

 

ادامه مطلب ...

باله‌ها و دم نهنگ و دلفین قوانین مکانیک را به چالش می کشند

مهندسان و زیست‌شناسان آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند، بعضی از ویژگی‌های باله ها و دمهای نهنگها و ‌دلفین‌ها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدرودینامیک تناقض دارند و به این ترتیب نشان دادند که با الهام از این خصوصیات می‌توان نسل جدیدی از توربین‌های بادی را طراحی کرد.‌حیوانات دریایی چون نهنگ گوژپشت و دلفین در طول میلیون‌ها سال تکامل یافته اند و بدن ‌آنها بیشترین سازگاری را برای حرکت در آب به دست آورده است. ‌اکنون گروهی از زیست شناسان و مهندسان دانشگاه وست چستر که گزارش یافته های خود را در کنگره سالانه ‌انجمن آزمایشات بیولوژی در مارسی فرانسه ارائه داده انـد، کشـف کردند که به نظر می رسد بعضی از ویژگی‌های دم و باله‌های نهنگها و دلفین‌ها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدرودینامیک مرسوم در تناقض هستند و شکل باله های شنا با یک لبه ناهموار می تواند در تولید تیغه‌های توربین‌های بادی نوآورانه ‌نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد. ‌در حقیقت این طراحی جدید توربینهای بادی که با تقلید از ویژگی‌های دم و باله‌های نهنگها و دلفین‌ها توسعه یافته است ‌می‌تواند میزان بهره‌وری توربین‌های بادی را افزایش داده و صدای تولید شده از آنها را کاهش دهد و همچنین تئوری‌های مهندسی سنتی را به چالش بکشد.

منبع: آفتاب یزد ‌

 

تالاب های ایرانی در لیست سیاه مونترال

هر روزبر تعداد تالابهای ایرانی که در لیست سیاه مونترآل قرار می گیرند،افزوده می شود ؛ تالابهایی که به دلیل ورود پسابها و فاضلابها و آلودگی های نفتی در معرض خشک شدن و یا نابودی قرار گرفته اند . این تخریبها در حالی صورت می گیرد که 35سال پیش ، اجلاس کنوانسیون تالاب ها در شهر رامسر برگزار شد و این کنوانسیون جهانی ،نام رامسر را برای خود برگزید ؛ کنوانسیونی که بیش از 140 کشور با معرفی 1558 تالاب ، غنای بسیاری به آن بخشیده اند و همین امر موجب شده است که کشورها به تالاب های خود اهمیت داده و در حفاظت از آنها بکوشند . 
ادامه مطلب ...

اطلاعاتی در مورد پاندا

 clip_image001.jpg Panda picture by tarahomi

پاندای غول پیکر خرس های سقید و سیاهی هستند که در خطر انقراض قرار دارند. این پستانداران دوست داشتنی، سری بزرگ و بدنی سنگین، چشمانی گرد و دمی کوتاه دارند. مردم چین پاندا را Da xiong mao می نامند که به معنی خرس عظیم الجثه است. پاندا در چین سمبل صلح است.  خرس کاملاً با خرس های دیگر متفاوت است. چشم های غیرمعمول گربه مانندی دارد و پنجه های جلویش یک انگشت شست در روبه رو دارد.

ادامه مطلب ...

ورود راکن به نواحی شمالی کشور

با تاریک شدن هوا، سایه‌ای گرد و کوچک از جنگل به سمت روستا می‌آید. راکن با پنجه‌های تیز و قوی خود از حصار چوبی دیوار حیاط خانه‌ها و انبار بالا می‌رود و با کنجکاوی به جستجوی غذای مورد علاقه‌اش می‌پردازد. او با یافتن تکه‌ای گوشت، تخم‌مرغ، ذرت، سیب و... آنها را با دقت در آب حوض حیاط شسته و به آرامی زیر نور مهتاب می‌خورد.

ادامه مطلب ...

اطلاعاتی در مورد کوالا

clip_image002-1.jpg Koala picture by tarahomi

کوالا، جانور کیسه دارى است که بر روى درختان زندگى کرده و از برگ درخت « اوکالیپتوس » تغذیه مى کند. کوالاها حیوانات بومى استرالیا هستند که دراینجا گاهى ، خرسهاى کوالا یا خرسهاى بومى نامیده مى شوند، گرچه هیچگونه ارتباطى بین این جانوران و خرسها وجود ندارد. خرسها، پستاندارانى وابسته به جفت هستند که نوزاد آنها در داخل بدن مادر به طور کامل رشد کرده و توسط اندامى اسفنج مانند، به نام جفت تغذیه مى شود. اما نوزاد کوالا، مانند تمامى پستانداران کیسه دار، در مرحله اى که هنوز به رشد کامل نرسیده متولد شده و مراحل رشد خود را درون کیسه اى بر روى شکم مادر تکمیل مى کند. کوالا ازنظرمحبوبیت، رقباى اندکى در میان حیوانات وحشى دارد. همچنانکه جنگلهاى اوکالیپتوس بیشتر و بیشترجاى خود را به کشتزار، صنعت و مسکن سازى مى دهند، توجه و نگرانى شدید بشردرحفظ و بقاى این جانور که ظاهرى شبیه به بچه خرس دارد، بیشترمى شود.

ادامه مطلب ...