مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مجوز دولت برای احداث جاده در جنگل ابر

کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت سرانجام تکلیف احداث جاده علی آباد به شاهرود (جاده ابر) را روشن کرد.

به گزارش ایسنا، مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت در حالی به وزارت راه ابلاغ شده است که دادستان کل کشور چندی پیش دستور پیگیری موضوع احداث جاده ابر را صادر کرد و وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نامه‌هایی جداگانه با اشاره به ضرورت نداشتن احداث جاده ابر، با اجرای این طرح مخالفت کرده بودند.
همچنین جمعی از کارشناسان محیط زیست نیز خواستار جلوگیری از احداث جاده جدید در داخل جنگل ابر و قطع درختان این جنگل ارزشمند شده بودند. براساس مصوبه اخیر کمیسیون زیربنایی دولت، مقرر شد جاده مذکور با مشخصات راه اصلی مطالعه شود و وزارت راه و ترابری براساس کریدور مناسب انتخاب شده، طراحی راه اصلی را که متضمن کمترین تخریب جنگل باشد، ظرف مدت 6 ماه انجام دهد و به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه و این سازمان نیز ظرف مدت یک ماه نظر خود را به وزارت یاد شده اعلام کند تا موارد اختلاف در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست بررسی و تصمیم‌گیری ‌شود.
براساس گزارش وزارت راه، راه اصلی معمولی اصطلاحا به راهی گفته می‌شود با عرض کلی 11 متر که ساختمان آن طبق نقشه و مشخصات راه اصلی انجام شده باشد. عرض آسفالت این مسیر باید 30/7 متر و شانه 85/1 متر تا دو متر در طرفین محور است. این گزارش می افزاید: با آنکه به‌نظر می‌رسد مصوبه اخیر محدودیت‌هایی در مسیر احداث جاده در جنگل ابر ایجاد کرده ، اما متن بندهای 4 و 5 مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت به شکلی بر صدور مجوز ارزیابی زیست‌محیطی مسیر تاکید داشته و راهکار قطع درختان را ارائه داده  است.
در بند 4 مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت آمده است: طرح ارزیابی زیست‌محیطی مسیر فوق با مشاور مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست، توسط وزارت راه وترابری تهیه و پس از تایید کارگروه موضوع آیین‌نامه ماده 105 قانون برنامه چهارم توسعه کشور و با نظارت عالی سازمان مزبور انجام شود.
همچنین براساس بند 5 همین مصوبه مقرر شده است: معادل درختان قطع شده با هماهنگی سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، درخت کاشته شود.
حسن اصیلیان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص با تاکید بر اینکه تا زمانی که نظر سازمان محیط زیست تامین نشود اجازه احداث مسیر داده نخواهد شد، گفت: تازه پس از تامین نظر سازمان محیط زیست کریدور انتخابی به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده و ارزیابی مسیر نیز اجباری است.
وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است باید جاده روستایی موجود تعریض و بهسازی شود، افزود: سازمان محیط زیست با کریدوری موافقت خواهد کرد که حداقل تخریب را داشته و با تونل احداث شود. معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف هرگونه قطع درخت برای احداث جاده ابر است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد