مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مدل سلولهای اولیه زمین ساخته شد

گروهی از محققان آمریکایی موفق شدند در آزمایشگاه مدل یک سلول اولیه محتوی DNA که توانایی ساخت و کپی برداری را دارد ایجاد کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام کردند که با هدف کشف منشاء حیات موفق شده اند در آزمایشگاه مدلی از یک سلول اولیه محتوی DNA را با توانایی ساختن و کپی کردن بسازند.
نتایج تحقیقات گذشته دانشمندان نشان می دهد که اولین سلولهای بیولوژیکی از حدود 5/3 میلیارد سال قبل روی زمین به وجود آمدند اما تاکنون هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه این سلولها چگونه رشد می کردند و تکثیر می شدند در اختیار نبود. اکنون این دانشمندان روشی را ارائه کردند که با کمک آن می توان حالت حیات و واکنش این سلولها با محیط را مورد بررسی قرار داد.
نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که غشای این سلول اولیه از اسیدهای چربی ساخته شده است که به ترکیبات شییمایی اجازه می دهد بدون کمک کانالها و پمپهای پروتئینی که در سلولهای تکامل یافته حضور دارند وارد بخش داخلی سلول شوند.
همچنین این سلول برخلاف سلولهای تکامل یافته از آنزیمها برای کپی برداری از DNA استفاده نمی کند. به اعتقاد بعضی از دانشمندان منابع گرمایی قدیمی می توانند در محیطی باشند که اولین مولکولهای "پیش زیستی" احتمالا اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه در آن محیط توسعه یافته اند. زمانی که اسیدهای چرب در یک محیط آبی واقع می شوند خود به خود به روشی آرایش می یابند که سر آب دوست آنها با آب پیرامون خود واکنش می دهد و "سر" آب دوست، "میسلها" را تشکیل می دهد. میسل به ذرات مولکولهای متفرق مایعات کلوئیدی گفته می شود. مسیلها برپایه تمرکز ترکیبات شیمایی و pH محیط می توانند به لایه های غشایی و گویچه های بسته تبدیل شوند. محققان آمریکایی از این گویچه ها برای مدلسازی غشای سلولی سلولهای اولیه استفاده کردند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد