مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دو گروه ماموت در سیبری ساکن بوده اند

محققان دانمارکی با بررسی DNAبه دست آمده از موهای بقایای ماموتها دریافتند که تمام این جانوران ماقبل تاریخ با هم برابر نبوده اند و حداقل دو خانواده رقیب در سیبری می زیسته اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تیم تحقیقات توماس گیلبرت از دانشگاه کپنهاگ دانمارک با بررسی DNA میتوکندریال به دست آمده از موهای بقایای پنج ماموتی که در زیر یخهای بعضی از مناطق سیبری به دست آمده بودند کشف کردند که در منطقه ای واقع در سیبری به مدت هزاران سال دو خانواده رقیب از ماموتها در کنار هم زندگی می کرده اند. DNA میتوکندریال، میراث ژنتیکی است که از راه مادری به ارث می رسد.
نتایج این تحقیقات که در مجله علمی  آکادمی ملی علوم آمریکا (Pnas) منتشر شده است نشان می دهد که این ماموتها از نظر ریخت شناسی برابر هستند اما از جنبه محتوای DNA در میتوکندریهای سلولها تفاوتهایی میان این دو خانواده از حیوانات ماقبل تاریخ وجود دارد. یکی از این خانواده ها زودتر از دیگر منقرض شده است.
نتایج این کشف حاکی از آن است که این دو گروه از نظر ژنتیکی در حدود یک یا میلیون سال قبل از هم جدا شده اند و یکی از گروهها در حدود 30 هزار بیشتر از گروه دیگر بقا داشته است. به گفته این محققان نابودی زودهنگام یکی از این گروه می تواند به محیط جغرافیایی محل زندگی آنها و یا انتخاب طبیعی مربوط باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد