مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

خفاشها ،خاک خواری می کنند

دانشمندان درنهایت شگفتی دریافتند که خفاش ها برای سالم ماندن چیزهای کثیف می خورند.
عمل عجیب خوردن چیزهای کثیف معروف به «خاک خواری» در قلمرو حیوانات متداول است؛ مثلاشامپازه ها برای کمک به مقابله با مالاریا این کار را انجام می دهند.

حتی گهگاهی می شنویم که برخی انسان ها نیز در سراسر دنیا عادت به خوردن خاک دارند. پژوهشگران تصور می کنند که خوردن خاک می تواند مواد معدنی اصلی را به بدن حیوانات برساند و به علاوه با خوردن کثیفی، جانوران و حیوانات می توانند با انواع مسمومیت ها مقابله کنند.
برای درک علت این که چرا خفاش ها کثیف خوار هستند، گروهی از پژوهشگران حدود یک ماه به بررسی شش ماده معدنی درجنگل های آمازون پرداختند.  وویگت و دستیاران وی پس از بررسی نتایج تحقیقات خود حدس می زنند که خفاش ها برای اینکه از خودشان سم زدایی کنند چیزهای کثیف را می خورند.
خفاش هایی که دچار کمبود موادمعدنی می شوند اغلب خفاش های ماده باردار یا شیرده هستند، بنابراین خاک خوری می تواند به آنها کمک کند که از بچه هایشان محافظت کنند. این خفاش ها شبیه به انسانها به ویژه برخی قبایل سرخ پوست در آمازون عمل می کنند. برخی از این قبیله ها به خاک خوری در دوران بارداری و شیردهی شهره هستند.
گاهی اوقات مشاهده شده که خفاش ها همین راه حل را برای سم زدایی و رفع مشکل ترکیبات سمی درمیوه ها استفاده می کنند. دانشمندان امیدوارند که با بررسی های بیشتر دریابند که عملکرد خاص این مواد معدنی چگونه است که این تحقیق بتواند آنها را به سمت کشف راه حل های جدید درمانی سوق دهد.  وویگت و دستیاران وی جزییات یافته های خود را در چاپ آوریل مجله «پلوس وان» منتشر کرده اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
باقر 17 تیر 1387 ساعت 09:10 ق.ظ http://damalanchy.blogfa.com

ممنون از این که به من سر زدید خیلی خوشالم کردید
در مورد کنترل بیولوژیک چرا نتونستن در مورد لیسه ها کاری بکنند؟
راستی در مورد وبلاگ هم بگم من در دانشگاه انقدر درس میخونم که در جایی نیاز به تخلیه فکری پیدا میکنم اونجا هم وبلاگمه

بسیار عالیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد