مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

ماهی‌ها، راز پیدایش صوت موجودات را برملا کردند

دیرینه‌شناسان با مقایسه سیستم‌های عصبی مهره داران دریافتند که ماهی‌های باستانی اولین تولیدکنندگان صدا در میان دیگر جانوران و پستانداران بودند.

دانشمندان دیرینه‌شناس به وسیله صداهای به دست آمده از ماهی‌های سواحل خلیج مکزیک توانستند تاریخ به وجود آمدن صداهای صوتی را به 400 میلیون سال پیش تخمین زده و نحوه پیشرفت گفتار انسان را نیز پیدا کنند.
مطالعه بر روی نوعی ماهی به نام ماهی دهان گشاد، محققان را به این نتیجه رساند که این موجود صداهای متنوعی را برای پیدا کردن جفت و حفاظت از محل زندگی خود تولید می‌کند. اندرو باس، از دانشگاه کرنل گفت: مناطق ساده‌ای از مغز این ماهی تولید‌کننده چنین اصواتی است. برخی از این شبکه‌های عصبی و سلول‌های عصبی مغز، بسیار ساده و قدیمی هستند.
وی افزود:ماهی‌ها از این اصوات برای برقراری ارتباطات اجتماعی استفاده می‌کنند، اگرچه این عمل به پیچیدگی سایر موجودات نیست اما نوع ساده‌ای از آن به شمار میرود. دانشمندان معتقدند از آنجایی که تحول صدایی این ماهی‌ها بسیار قدیمی‌تر از پرندگان، پستانداران و دوزیستان است، می‌توان سابقه تولید صداها را به 400 میلیون سال پیش نسبت داد.
اندروباس تصریح کرد: موقعیت اعصاب صوتی ماهی‌ها با سیستم صوتی قورباغه‌ها، پرندگان و پستانداران یکی است و از این‌رو می‌توان اولین پیشرفت‌های صوتی را در آنها مشاهده کرد.
 منبع: میراث آریا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد